Jeg er ked af at være ham, der skal fortælle dig den brutale sandhed, men der er en ingen vej uden om: Dine kunder er fuldstændig bedøvende ligeglade med dig og dine produkter.
Ligegyldigt hvor stolt du er over den nye service, I lancerer, og hvor inderligt passioneret du fortæller og forklarer om dens fortræffeligheder, så er dine kunder L-I-G-E-G-L-A-D-E. Også selvom det er et fantastisk produkt eller en genial service. Med mindre du er Apple eller måske Ferrari, så er der ingen, der bare sidder og venter i spænding på, at du skal lancere et nyt produkt. De gider ikke at høre om det.Problemet er, at der ikke er ret mange virksomheder, der forstår det. Gang på gang på gang modtager jeg nyhedsbreve og direct marketing eller ser reklamer og annoncer, hvor afsenderen taler stolpe op og ned om sin egen lille navle. De er åh så stolte af at præsentere dims x, der nu også kan y, og oven i købet kommer med tre ekstra z-dimser. Eller at de har udvidet deres fabrik i Aalborg, eller at nu har de fået en ny logistikchef.
Når vi fx. taler med vores kunder om nyhedsbreve, er deres største bekymring, at der “jo ikke sker nok spændende ting” hos dem til, at de kan sende et nyhedsbrev om måneden. Og nej, det gør der ikke. Men 80 pct. af det, der skal stå i nyhedsbrevet, skal slet ikke handle om dem og deres produkter.
Kunderne går ikke op i det. Og hvis du bliver ved med at kommunikere til dem om det, så mister du dem og deres interesse. Det er den grusomme sandhed.
Du vil sikkert fastholde, at kunderne har brug for dit produkt, og hvis du bare får tid til at fortælle ordentligt om det, så skal de nok købe det. Og sandheden er, at du muligvis har ret. Problemet er bare, at hvis du taler om dig selv, din vision og dit produkt, så gider de ikke lytte til dig længe nok til, at du kan nå at overbevise dem.
Ikke fordi du har et dårligt produkt, eller fordi det ikke ville gøre noget godt for dem. Men fordi de har blikket og interessen stift rettet mod deres egen verden og deres egne behov. Kunderne tænker længe, inderligt og hele tiden over de problemer og udfordringer, de selv tumler med. Det er dem, de går op i, og derfor er det dem, du skal tale om og tage fat i.
Don Juan og Casanova havde begge set lyset: Den hurtigste vej til kvindens hjerte og seng er at tale med dem om dem og deres problemer og drømme. Don Juan havde næppe erobret alle de kvinder, hvis han havde brugt tiden på at tale om sit eget tøj, og de kvinder han havde tænkt sig at erobre næste dag.
Det samme gør sig gældende for dine kunder. Hvis de kan høre, at du forstår dem, og hvis du kan give dem løsningen på de problemer, så vil de elske dig for det. Du skal give dem relevant og værdifuldt content. Så giver de dig til gengæld al den tid og opmærksomhed, du kan drømme om. Tid og opmærksomhed, som du kan bruge til at sælge de produkter, du er så stolt af, og som kunderne sikkert også både har brug for og bliver glade for.
Eksempler kunne være:
Hvis du bekæmper trangen til at tale om dig selv, og i stedet bygger din content marketing strategi op omkring kundens behov, så kan jeg love dig, at de eneste, der oplever en brutal sandhed, bliver dine konkurrenter.
Der er ingen kommentarer endnu.
Vær den første til at kommentere.