2022 har været et år præget af usikkerhed både økonomisk og politisk - og det har påvirket alle aspekter af samfundet. Også marketing - og content marketing.
Men hvordan bliver året 2023 for content marketing? Det er det store spørgsmål.
2023 bliver året, hvor der bliver stadig større fokus på at lave godt indhold - ikke bare indhold. På bagkanten af corona-pandemien er flere virksomheder blevet bevidste om, hvilken værdi det kan give at kommunikere digitalt. Det lader til, at det er gået op flere, at der foregår en samtale online, som virksomheder bør være en del af - også selvom det ikke nødvendigvis fører til salgskvalificerede leads to minutter efter, man har trykket “publicér”.
Men hvordan kommer året 2023 mere konkret til at forme sig for content marketing? Det har jeg forsøgt at se lidt nærmere på ved at stille mig selv nogle svære spørgsmål.
Ifølge den nu afdøde fremtidsforsker Roy Amara har mennesket tendens til at overvurdere effekten af ny teknologi på kort sig – og at undervurdere effekten på lang sigt.
Et oplagt eksempel er kunstig intelligens (AI), der i mange år er blevet udråbt til at ændre verden, som vi kender den. Og mens teknologien allerede er udbredt i nogle dele af samfundet, er det trods alt begrænset, hvor stor den oplevede effekt har været for os almindelige dødelige. Men for en uges tid side skete der noget.
Relancering af chatbotten ChatGPT, der netop er bygget på AI, ramte sociale medier og især LinkedIn som en lavine.
Feeds flød over med kreative bud på, hvad den nye bot kunne bruges til. De fleste eksempler i mit eget feed var rene tosserier. Men ikke desto mindre viste de, at kunstig intelligens er kommet til et sted, hvor der findes utallige måder at bruge teknologien på. Den er blevet uhyre tilgængelig, og perspektiverne er umulige at få hånd om.
AI kommer til at ændre meget. Også for os, der arbejder med kommunikation. Og sikkert på måder, der lige nu er umulige at forestille sig. Og det bliver kun mere tydeligt i 2023.
Et af de steder, hvor AI allerede bliver brugt, er til produktion af indhold. Det er en praksis, der er diskuteret i flere år, og som mange gange er udråbt til at gøre såvel marketing-medarbejdere som journalister og andre kommunikatører arbejdsløse.
Sådan går det heldigvis ikke.
For mens AI-bot’er er fremragende (eller kan blive det) til at sammenskrive faktabaserede tekster som finansielle nyheder og produkttekster, er de lige nu ikke klogere end den information, de er fodret med.
Derfor kan det godt være, at vi skal til at vænne os til at få hjælp af en bot til selve produktionen af indhold. Men kommunikation har altid handlet om at fortælle historier, der rører noget i modtageren. Derfor bliver vores job nok i endnu højere grad at finde ud af, hvordan vi kan hjælpe vores modtagere: Hvad er de bange for? Hvilke problemer har de? Hvad drømmer de om? Og så videre.
Content marketing er relevant for alle virksomheder. Content marketing er nemlig, hvis det gøres rigtigt, “blot” marketing, der i stedet for udelukkende at beskrive værdien ved dit produkt faktisk tilfører værdi.
På vej ind i en økonomisk krise, og på den anden side af en verdensomspændende pandemi, bliver content marketing en hjørnesten i at opbygge en marketingindsats, der kan drive en bæredygtig forretning.
Det væsentlige er nemlig at opdyrke tillid mellem din virksomhed og dens potentielle kunder. Tillid til dit produkt, din service eller dit brand. Tilliden kan du skabe ved at producere indhold, der giver din potentielle kunde værdi ved f.eks. at hjælpe dem gennem købsrejsen, italesætte problemer og at have en holdning.
Når din potentielle kunde oplever, at du hjælper hende, giver gode råd og reelt er ude på at give hende noget, der har værdi, vil hun også få tillid til dit brand. Og så er du godt på vej.
Det er altid svært at sige, hvilke forandringer, der kommer til at slå igennem, især fordi man ofte kommer til at overvurdere betydningen af enkelte tendenser.
Men én ting er helt sikkert.
Man skal som brand eller virksomhed stoppe med at lave indhold, som ingen læser eller ser. I 2023 skal content møde kundernes behov og give dem værdi.
Brands laver så meget content nu om dage, at brugerne simpelthen ikke har tid at læse eller se indhold, der ikke har kvalitet. De vil kun interagere med indhold, der hjælper dem.
Personalisering kan være løsningen. Det gør dig i stand til at skræddersy dit indhold til dine specifikke kunders behov. Det er den eneste garanti for, at du rammer den rigtige målgruppe med dit indhold.
Her bliver data naturligvis væsentlig (og AI), så sørg for at have en forståelse af, hvordan dine kunder navigerer, og hvordan de køber dit produkt, så du kan lave content rundt om det, der virkelig betyder noget for dem.
Video var rødglødende i 2022 og vil fortsætte med at være det i 2023. Hvis du vil vide mere, om, hvordan du skal arbejde med video i 2023, kan du læse vores Head of Video and Creative Producer Alexander Audes forudsigelser her.
Podcasts vil fortsat være et benyttet content-format i 2023. Det er blevet mainstream at podcaste. Mediet er blevet modent og veletableret som en marketing- og kommunikationskanal for magne virksomheder.
Men vigtigst af alt: Det vil forstsat være vigtigt at fokusere på hele købsrejsen og ikke kun kortsigtede og bottom-funnel leadgen kampagner, der måske nok genererer leads, men ikke tillid og kendskab.
Konkurrencen om kundernes tillid er skærpet, og det er dem, der har investeret i deres brand og i relationen til deres målgruppe, der kommer til at stå stærkest.
disse indlæg om Content marketing
Der er ingen kommentarer endnu.
Vær den første til at kommentere.