Vinduer er sådan en ting, som bare er der og hvis funktion og betydning ikke er noget, du og jeg normalt går rundt og skænker mange tanker i det daglige. Så hvordan fanger en virksomhed, der lever af at sælge vinduer så sine potientielle kunders opmærksomhed?
Den opgave løser VELUX ved at fange sin målgruppe med indhold, der fører dem på en kunderejse, som handler om lys og luft i boligen.
Læs om VELUXs arbejde med content marketing – her fortalt af Lisbeth Meng Collignon, Director i Market Communications i VELUX Gruppen.Hvorfor bruger I content?
“For at differentiere os og for at opnå kundernes loyalitet, som er et vigtigt parameter for os. Hjørnestenen i vores content er bedre boliger med dagslys og frisk luft, og vi arbejder primært med fire kommercielle målgrupper: forbrugeren, forhandleren, håndværkeren og arkitekten. Vi bruger mange ressourcer på at have en tæt dialog med målgrupperne for at kunne ramme dem med content, der er relevant for dem. Derudover bruger vi også fokusgrupper og analyser for at få indsigt i vores mange touch points med målgrupperne for at lære deres virkelighed og kunderejse bedre at kende. Kunsten er at være der, hvor målgrupperne er, og så skubbe content ud der.”
“Vi skal både levere værdifuldt content til privatkunden, der skal renovere sit hus, til håndværkeren på taget og til forhandleren i byggemarkedet. Når for eksempel forbrugeren starter sin rejse og vil bygge sit hus om, tilbyder vi content, der inspirerer og viser, hvordan resultatet kan blive. I Frankrig har vi haft stor succes med et inspirationssite “Rêve de Combles” (drømmeloftet). Her kan forbrugeren finde inspiration, billeder, testimonials osv. Når forbrugeren er kommet videre på sin rejse og vil have renoveret sit loft, har vi leveret content til forhandleren og håndværkeren, så de er rustet til at møde forbrugeren.”
“Vi har på en måde altid arbejdet med content, men vi startede så småt på vores egen content marketing-rejse for omkring to år siden. Det har været en glidende overgang, men gennem det seneste år har vi haft en mere holistisk tilgang, hvor vi arbejder på tværs af organisationen i stedet for i siloer. Det vil sige, at vi kigger holistisk på, hvad vi skal have af content i forhold til det ene, det andet og det tredje touch point på kunderejsen. Ingen har 100 pct. knækket koden endnu. Heller ikke VELUX. Men vi oplever en stærk loyalitet og kundetilfredshed, og det betyder meget for os.”
“Kom i gang! At arbejde med content marketing er selvfølgelig ikke noget, man bare lige gør. Det kræver, at man tænker på en anden måde og får opbakning fra ledelsen. Men i stedet for blot at tale om at gøre det, så bliver man nødt til at kaste sig ud i det og komme i gang. Derudover vil mit råd være, at man skal kende sine kunder og kunderejsen. Ellers kan content marketing være svært at arbejde med.”
“Vi har haft en del learnings. Men den største er nok, at vi brugte lang tid på at tale om content marketing, inden vi faktisk kom i gang. På den anden side er det også vigtigt, at man i sine strategiske overvejelser tænker alle faser og organisatoriske processer igennem. Lige nu står VELUX f.eks. i implementeringsfasen. Vi skal være skarpe på, hvordan vi griber det her an og sikre, at vi har det rette content til vores mange målgrupper.”
“I min optik er content marketings største styrke, at du som virksomhed kan differentiere dig ved at skabe relevant og værdifuldt indhold til dine kunder. En udfordring er, at det kan være svært. Det er ikke noget, du bare lige gør, og slet ikke i en kompleks virksomhed som vores med mange stakeholdere. Jeg har deltaget i en del konferencer om content marketing, men jeg er endnu ikke stødt på en organisation, som kan sige, at de har knækket koden og er lykkedes 100 pct. med deres content marketing-indsats.”
Foto: Getty Images
Denne artikel blev oprindeligt bragt i Content Marketing Magazine #6. Du kan finde den og alle andre udgaver af magasinet her.
disse indlæg om Content marketing
Der er ingen kommentarer endnu.
Vær den første til at kommentere.