Når du skal promovere dit indhold på sociale medier, er det let at skyde et par opdateringer afsted på alle de sociale kanaler, I er til stede på og så vente på, at det virale mirakel sker.
Alt for ofte bliver en social medie-strategi eksekveret efter denne opskrift:
Dine potentielle kunder forbruger imidlertid dit content på vidt forskellige måder på hvert af de tre sociale netværk. Derfor skal dine opdateringer også tilpasses og optimeres til hver enkelt kanal.
HubSpot har på deres blog lavet en liste over 30 best practices, når du poster på Facebook, LinkedIn og Twitter.
Ifølge Facebook er der mere end 1.500 opdateringer, der har potentiale til at blive vist i en gennemsnitlig brugers newsfeed på et døgn. Men ud af dem bliver kun cirka 300 opdateringer bliver valgt ud af Facebooks algoritme. Spørgsmålet er så bare, hvordan du bliver en af de 300 opdateringer, der kommer i din målgruppes newsfeed?
1.200x1.200px for billeder i newsfeed, 1200 x 628 px for delt link preview og 504x283px for delt video preview.
Der er ingen grund til at have linket til dit indhold i selve teksten. Brugeren vil typisk klikke på titlen eller billede, der følger med dit link.
En undersøgelse fra TrackMaven viser, at opdateringer med mere end 80 ord har tendens til at få mere end dobbelt så meget engagement fra brugerne. Det betyder ikke, at alle dine Facebook-opdateringer skal være romaner. Men hvis opdateringen kræver noget kontekst, skal du ikke være bange for at bruge nogle ord på det.
Ifølge den samme undersøgelse har det også stor betydning, hvilke tegn du bruger i din opdatering. Opdateringer med hashtag (#) får f.eks. 60% flere interaktioner fra brugerne end gennemsnittet, opdateringer med udråbstegn (!) får 2,7% flere interaktioner end gennemsnittet, og opdateringer med spørgsmålstegn (?) får 23% flere interaktioner end gennemsnittet.
Billeder, der bliver postet i albums får langt mindre opmærksomhed fra brugerne, end hvis du poster det direkte i dit newsfeed. Vent derfor med at lægge et billede i et album til mindst fem timer efter, du har postet det i dit newsfeed.
Hvis du linker til et blogindlæg med en meget lang titel, skal du redigere den ned til under 100 tegn ved at klikke på den i opdateringen. Alle titler på over 100 tegn bliver automatisk forkortet, når de bliver postet på din virksomhedsside på Facebook.
Undersøgelser viser, at opdateringer, der er postet mellem 17-01 får 11% flere interaktioner, end opdateringer postet mellem 8-17. Tidspunktet afhænger selvfølgelig af din specifikke målgruppe. Brug Facebook Audience Insights til at se, hvornår dine fans er mest tilbøjelige til at interagere med dit content.
En undersøgelse viser også, at opdateringer, der er postet på en søndag, får 25% flere likes, delinger og kommentarer, end opdateringer postet på en onsdag.
Brug af emoticons (de små tegninger, der viser forskellige følelser) i opdateringer kan give dig op til 33% flere delinger, 33% flere kommentarer og 57% flere likes.
Mere end 4 mio. virksomheder har en profil på LinkedIn. Og samtidig har 87% af netværkets brugere så meget tillid til den information, de finder på LinkedIn, at den kan have betydning for de beslutninger, de træffer. Derfor handler det om at gøre din virksomhed til en af de troværdige kilder.
Hvis titlen på den side du linker til er over 70 tegn, bør du redigere den ned. Ellers gør LinkedIn det for dig, og du risikerer, at titlen ikke længere giver mening.
Beskrivelsen af dit link bliver forkortet efter 250 tegn (beskrivelsen tages automatisk fra din meta-description).
Opdateringer på LinkedIn med links giver op til 200% mere engagement end opdateringer uden.
Billeder, der bliver postet på LinkedIn, får i gennemsnit 98% flere kommentarer end almindelige opdateringer.
Opdateringer, hvor der bliver linket til en Youtube-video, får 75% flere delinger end opdateringer uden.
Ifølge LinkedIn når du 60% af dine følgere, hvis du poster 20 opdateringer om måneden.
Ifølge HubSpot er LinkedIn 277% mere effektiv end Facebook og Twitter ift. at generere leads med content, der kun er tilgængeligt, hvis du udfylder en formular.
Hvis du er administrator af en eller flere grupper, kan du med fordel udsende announcements (op til en om ugen) til gruppens medlemmer. Ifølge HubSpot hæver announcements antallet af leads i flere dage efterfølgende.
Ifølge Twitter tog det mere end tre år, fra det første tweet blev sendt, indtil nummer 1 milliard ramte twittersfæren. I dag bliver der skrevet cirka 1 milliard tweets om ugen. Der er med andre ord en hel del støj at kæmpe imod.
Også kortere end de tilladte 140 tegn. Den optimale længde på et tweet er mellem 120-130 tegn. Så er der nemlig plads til, at det i de allerfleste tilfælde kan retweetes, uden at brugeren først skal redigere i din opdatering.
Hvis du citerer en kilde, der har en profil på Twitter, skal du sørge for at nævne vedkommendes handle (@…) i dit tweet. Det øger sandsynligheden for, at vedkommende ser dit tweet og retweeter det, fordi de selv er nævnt.
Hvis du placerer et twitterhandle allerførst i dit tweet, sender du en direkte besked til den bruger. Den er bare ikke privat. Tweetet kan ses af dem, der følger både dig og brugeren med det twitterhandle, du har brugt først i dit tweet. Derfor kan det være en ide at starte med et punktum, hvis du vil sende en direkte (offentlig) besked til en bruger, men som du gerne vil have, at alle skal kunne se, uanset om de følger jer begge.
Tweets med et eller to hashtags får 21% højere engagement end tweets med tre eller flere hashtags.
Det er en kendt Twitter-taktik at (mis)bruge de hotteste hashtags i tweets for at komme ud så bredt som muligt. 17% af de 1.000 mest brugte hashtags på Twitter ryger ud af listen hver time. Derfor skal du være hurtig og heldig (og meget kreativ) for at komme med på bølgen.
En undersøgelse fra HubSpot viser, at tweets genererer 55% flere leads, hvis tweetet med link til landingpagen har et billede vedhæftet.
Når et billede kommer direkte fra Instagram, skal twitterbrugeren klikke på linket for at få det at se. Og brugeren bliver endda ledt væk fra dit feed og over på Instagram. Upload i stedet billedet direkte til Twitter. Her får det i snit 500% højere engagement, end hvis billedet kom fra Instagram.
Optimer dine billeder til Twitters feed ved at beskære dem til 440x220px.
På Twitter kan du faktisk tagge andre brugere, der optræder på dit billede. Så er du fri for at bruge af dine sparsomme 140 tegn på at tagge dem i dit tweet. De får nemlig stadig besked om, at de optræder på dit billede.
Links placeret cirka 25% inde i dit tweet får markant højere click-through-rate, end links placeret sidst i et tweet.
Det ser ikke bare pænere ud. Når du bruger en link-forkorter som f.eks. Bitly.com, bliver der også opsamlet værdifuld data om, hvordan dit link klarer sig.
Undersøgelser viser, at links i tweets får flest klik, hvis det bliver postet mellem 13 og 15 fra mandag til torsdag. Er du ude efter retweets, skal du imidlertid poste fredag mellem klokken 16-17.
Læs hele indlægget på HubSpots blog, hvor du også får yderligere forklaringer på hver enkelt best practice.
Originalt billede: Pattys-photos / Flickr
Der er ingen kommentarer endnu.
Vær den første til at kommentere.