Skal din virksomhed være mere succesfuld på de sociale medier? Selvfølgelig skal den det. Her er brugbare 9 tips – plus et bonustip, der faktisk er det vigtigste.
Social media marketing er blevet allestedsnærværende hos B2B-virksomheder i dag, især når talen falder på LinkedIn, Facebook og Instagram (og Twitter, hvis du laver forretning i USA). Men det er ikke ualmindeligt at høre marketers brokke sig over resultaterne, hvor mange af dem siger, at tingene var bedre for et par år siden. Andre synes, at de aldrig har fundet formlen til succes.
Og i en vis udstrækning er det sandt. Det var nemmere at opnå engagement på de sociale medier for et par år siden. Men en mere tungtvejende årsag til manglen på succes er, at B2B-virksomheder helt enkelt ikke gør et særligt godt stykke arbejde på de sociale medier.
Med andre ord: Der er plads til forbedring – og her er 9 tips til ting, du kan gøre for at sikre, at din virksomheds indsats på de sociale medier bliver langt bedre.
Du kan også læse, hvordan du via 6 trin laver en SoMe-strategi, der skaber trafik her.
Ethvert socialt medie er en forretning, der skal lave overskud. For at gøre det er der et par ting, som skal opnås. De skal maksimere antallet af aktive brugere på daglig og månedlig basis, og de vil i den forbindelse gerne have dem til bruge så lang tid som muligt på mediet. Hvis brugerne bruger lang tid i feedet, kan netværket sælge flere reklamer, og det er sådan, de tjener penge. De sociale medier bliver altså nødt til lave nogle regler, hvis formål er at få folk til at besøge dem oftere og blive længere. Disse regler er ofte automatiserede og kaldes algoritmer.
Hvis en virksomhed laver indhold og skaber interaktioner, der er i tråd med, hvad algoritmen efterspørger, vil den klare sig godt. Hvis ikke, ja så kommer det ikke til at gå så godt. Hvis man rammer rigtigt, kan man nå en større gruppe, hvis man fejler, vil man kun nå en lille gruppe.
Det betyder ikke noget, om vi synes, at noget burde være mere synligt eller skabe mere engagement – vi skal forstå, hvad algoritmen efterspørger og arbejde med det. Marketers bliver nødt til at forstå og acceptere det.
Hvem vil du gerne i kontakt med på sociale medier? Og hvorfor? Er du sikker på, at den målgruppe er til stede på det sociale medie, du fokuserer på, eller er det bare noget, du antager? Jo mere du lærer om din målgruppe og deres adfærd på de sociale medier, du har besluttet dig for at være aktiv på, desto bedre vil du være i stand til at lave indhold og engagere dem på en måde, der virker for dem.
Og du bliver nødt til at finde ud af mere end blot, hvad de er interesserede i. Et langt vigtigere spørgsmål er, om de har lyst til at tilbringe tid med dig på lige præcis det sociale medie. De foretrækker måske et andet netværk, en anden gruppe eller fællesskab. Du kan ikke bare tage det for givet, at din målgruppe mener, at et netværk er vigtigt blot, fordi du har valgt at være aktiv på det. Find ud af det!
Alt for mange B2B-virksomheder ser deres tilstedeværelse på sociale medier som en ensrettet vej – et sted, hvor man poster sine egne beskeder og så smutter. Hvis din virksomhed gør det, så har du et stykke arbejde foran dig. Selvom det kan være nemt at overvurdere den rolle, man spiller i målgruppens verden, så vil de stadig have os til at være der – aktive og klar til at svare på deres spørgsmål. Sociale medier er skabt omkring samtaler og interaktioner, og det er forventet, at du bidrager til dem.
Det betyder, at du skal stille og besvare spørgsmål, svare på kritik, samles om fælles interesser og dele en følelsesmæssig forbindelse. Hvis du ikke gør det, så sender du et budskab om, at du er ligeglad.
Der er fordele ved at kommunikere omkring et bestemt emne i begrænset periode i paid medier, ikke mindst af økonomiske årsager. Men du kan ikke lave al din marketing i kampagne-mode, slet ikke i en digital og social kontekst. Din målgruppe sidder ikke og venter på, at du begynder at tale om noget, og de holder ikke op med at være interesserede i et emne bare, fordi en af dine kampagner ender.
På sociale medier bliver du nødt til at skabe dig en tilstedeværelse i deres feed med relevant indhold og værdifulde interaktioner, de kan engagere sig i. Hele året rundt. Og konsekvent vende tilbage til emner og temaer, som publikum mener er vigtige.
Det er så "enkelt" – tag videoen, som blev lavet til et event eller til paid promotion og post den på dine sociale medier. Eller, først publicerer du den på YouTube, og så bruger du linket, når du poster den på Facebook, LinkedIn og Twitter. Problemet er, at hvert netværk har sin egen best practice for content – størrelse, længde etc. Den eneste ting de er enige om er, at links til YouTube er en automatisk nedgradering.
For at lave et ordentligt aftryk på de sociale medier skal du tilpasse dit indhold til de forskellige krav. Og publicere alting native.
Din målgruppe bruger tid på sociale medier for deres egen skyld, og din tilstedeværelse skal passe ind i den kontekst. Den bedste måde at gøre det på er at fokusere på emner og temaer, der interesserer dem i stedet for at bruge tid på at tale om produkter og din virksomhed.
Del, hvad der er relevant for dit publikum og opfordr til dialog og interaktion. Brug mere tid på at uddanne og underholde og mindre tid på produktspecifikke emner. Medmindre du rent faktisk promoverer et produkt eller en løsning.
Sociale medier er bygget til mennesker, ikke virksomheder (vi er der, fordi de tjener penge på os). Hvis du husker den simple regel, vil du få mere succes. Fortæl historier om dine kolleger, lad dem dele deres ekspertise, hold dig så langt væk fra opfattelsen af at være en ansigtsløs organisation som muligt. Jo mere du opfordrer dine kolleger til være en del af marketingindsatsen på de sociale medier, desto mere succes vil du have.
Hvis du oplærer og bakker dine kolleger op, vil de give dig bedre indhold, som de vil hjælpe dig med at dele, fordi de spiller en aktiv rolle på de sociale medier. Slutresultatet bliver en større tilstedeværelse og bedre engagement.
At være succesfuld på de sociale medier koster penge. Du har behov for folk, der kan administrere dem. Folk, der ved meget om sociale medier og får tid til at arbejde med de forskellige konti. Det indebærer alt fra planlægning af aktiviteter og udarbejdelse af indhold til at være aktiv i diskussioner og forståelse af, hvad der sker.
Det er er lige så vigtigt, at du bruger penge på ads. Alle sociale medier tilbyder muligheden for at skræddersy budskaber til det rette publikum, og de kan være meget effektive. Men det vil koster dig penge, og det skal du forstå. At nå dit publikum ved udelukkende at poste organisk er ikke realistisk.
Hvis du sammenligner Facebook i dag med, hvordan Facebook virkede for nogle år siden, så vil du se nogle meget store ændringer. Og om nogle få år vil det hele være forandret igen. De sociale medier er under konstant udvikling og genopfinder sig selv hele tiden. For ikke at nævne de nye, der dukker op, og de gamle, der forsvinder.
For at være succesfuld må du og dine kolleger altså bruge tid på at være up to date med, hvad der sker, og konstant tilpasse jeres måde at arbejde på. Og du er nødt til at forstå, hvad der sker på hvert enkelt netværk, ikke kun inden for sociale medier generelt. Selv den mindste forandring kan have stor indflydelse – og det er ekstremt vigtigt, at du holder dig velunderrettet.
Nøglen til succesfuld marketing er at have en plan, en strategi om du vil. At have sådan en hjælper dig med at skabe og fastholde en klar ide om, hvorfor din virksomhed overhovedet bruger sociale medier, hvem din målgruppe er, og hvad du vil opnå. En plan beskriver ansvarsområder, roller og retningslinjer. Den hjælper dig med at måle og analysere.
Uden en plan bliver det svært at få succes. Sørg for at have en.
disse indlæg om Social media
Der er ingen kommentarer endnu.
Vær den første til at kommentere.