Hvis du vil fortsætte med dit content marketing-program, er du nødt til at kunne dokumentere, at det rent faktisk nytter noget. At dit indhold får kunder ind i butikken.
For det er nemlig det, content marketing kan. Men det viser sig først, når du begynder at måle ROI, mener Michael Brenner, der er CEO i Marketing Insider Group og forfatter til bogen The Content Formula (om hvordan du beregner ROI på dit indhold).
Michael Brenner ved, hvad han taler om. Som tidligere VP of Global Marketing and Content Strategy i den internationale software-virksomhed SAP gik han virksomhedens indhold igennem for at se, hvad der virkede. Og han udregnede ROI på flere af virksomhedens almindelige marketingindsatser. Bare for at kunne bevise, at hans content marketing-programmer virkede langt, langt bedre til at skabe leads og hive pengene hjem.
Vil du også blive i stand til at vise manden på pengekassen, at dit content marketing virker? Så læs med her, og få Michael Brenners cheat sheet til hvor du skal kigge for at finde steder, du kan beregne ROI på dit indhold.
Prøv at google “hvad er (skriv kategorien på dit produkt)?
Hvis ikke din virksomheds hjemmeside dukker op i top tre i søgeresultatet, går du glip af muligheden for at nå, engagere og konvertere potentielle kunder i starten af deres købsrejse.
Får dit brand en rimelig del af taletiden i online-konversationen om din produktkategori i forhold til din markedsandel og dine konkurrenter?
Test det indhold, din virksomhed producerer, og undersøg dets omkostninger, brug og performance.
Der er rimelig stor chance for, at du finder ud af, at mere end 50 procent aldrig bliver brugt overhovedet (det er altså ren spild).
Byt den spildte content-produktion ud med et content marketing-program.
Hvor stor en procentdel af indholdet på din hjemmeside besvarer de spørgsmål, potentielle kunder har i starten af deres købsrejse?
Hvor meget kvantificerbart brand-engagement (for eksempel trafik til din hjemmeside) genererer din traditionelle marketing? Udskift noget af budgettet til content marketing, så du kan følge resulaterne.
Hvor meget har du brugt på betalt søgning, fordi du ikke ranker for de vigtige nøgleord? Hver eneste organiske besøgende kan betragtes som penge sparet.
Hvor mange har bedt om at modtage dit indhold? Hver eneste subsriber til dit content marketing-program giver rækkevidde, engagement og muligheden for at konvertere til salg.
Hvad er prisen per lead i dit content marketing-program versus traditionelle marketing-taktikker som direct marketing, kold kanvas, betalt adgang til email-lister (don't, just don't) og banner ads?
Hvor stor en procentdel af dine marketing-genererede indtægter kommer fra content marketing?
Hvad er livstidsværdien og fastholdelsesraten hos de af dine kunder, der interagerer med dit indhold versus dem, der ikke gør?
disse indlæg om ROI
Kommentarer (4)