Sådan får du dine kolleger til at lave indhold

Anders Engbjerg Vinderslev

Din virksomhed har en blog, og det er dit ansvar, at den bliver fodret med indhold. Det er et ansvar, du sikkert er glad for. Du investerer din professionelle stolthed i opgaven og glæder dig hver gang, bloggen opnår sine målsætninger.

Der er bare et lille problem: Du er helt mutters alene om det.

Og det er en skam. Det er faktisk et tab. For dine dygtige kolleger, med alle deres erfaringer og spidskompetencer, udgør en kilde til indhold, du aldrig kommer i nærheden af på egen hånd. Derfor skal også have dine kolleger til at lave indhold til jeres blog.

Her får du seks tips, der hjælper dig til at blive skarpere på en af virksomheds-bloggerens helt store uudnyttede potentialer: Kollegerne.

Hvordan giver vi dem lyst til at bidrage med indhold? Eller sagt med content marketing-sprog – hvordan du får buy in.

1. Drop blogger og content marketing-gloserne

Det er en god ide at tilpasse dit sprog til målgruppen. Som blogger og content marketing-nørd har du sandsynligvis tillært dig selv et væld af udtryk og begreber, som dine kolleger ikke har nogen chance for at være med på.

Drop det indforståede sprog og fokuser i stedet for på bloggens helt grundlæggende værdier, når du taler med dine kolleger. Bloggen er en “hjemmeside”, hvor I sammen skal “undervise” og “hjælpe” læserne. Mere kompliceret behøver det i virkeligheden ikke være.

2. Forklar bloggens betydning

Man kan ikke forvente, at alle medarbejdere ved, hvad en blog er. Man kan slet ikke forvente, at alle medarbejdere ved, hvilket formål en blog tjener som markedsføringsredskab. Hvis du vil inkludere kollegerne, så start med at forklare, hvordan bloggen hjælper virksomheden og hvorfor, det er så vigtigt at være med. Hold en content marketing workshop, så alle kommer med, og der opstår en fællesskabsfølelse omkring projektet.

Forklar hvordan bloggen positionerer virksomheden på markedet. Hvordan bloggen hjælper til at skaffe nye kunder(det er et argument, som især salgsafdelingen vil sætte pris på). Dine kolleger er travle mennesker, og forståeligt nok har de ikke lyst til en ny opgave, hvis formålet er uklart. Derfor er det vigtigt, at du sætter ord på alle bloggens funktioner og potentialer. Understreg at bloggen eksisterer for virksomhedens skyld. Den er et fælles projekt, som tjener et fælles formål.

3. Iscenesæt dine kollegers ekspertise

Det er vigtigt, at dine kolleger forstår, hvad du forventer af dem. De indrages ikke i projekt blog for at lege eller foregive at være noget, de ikke er. De skal ikke levere kulørte beskrivelser af deres arbejdsliv eller underholdning i nogen anden forstand. De skal ikke fake.

Tværtimod. Pointen med kolleger, der blogger, er at præsentere virksomhedens iboende ekspertise. Hverken mere eller mindre. Tag en snak med hver kollega og identificer i fællesskab de emner, som den enkelte kan bidrage med uden at overskride sine faglige kompetencer.

4. Gør opgaven så sjov som muligt

Der er mange veje til et blogindlæg, og du bør lade dine kolleger bestemme, hvilken de har mest lyst til. Mange vil gerne selv føre pinden. Nogle foretrækker en ghost-writer model, hvor du nedfælder ordene. Andre vil hellere lave video eller lyd. Og så er der kolleger, som gerne vil skrive selv, men mangler den gode indledning til at sætte det hele i gang. 

Lige meget hvad, så er din opgave at være imødekommende. Find den konstruktion som passer den enkelte bedst, og udøv alt den redaktionelle bistand, der er nødvendig. Jo flere valgmuligheder, du giver kollegerne, desto sjovere bliver det for dem at være med.

5. Prik til konkurrence-genet

Den her kræver en vis spidsfindighed, for du skal ikke udstille nogen som tabere. Hvis en kollega i forvejen er lidt ræd over for det her bloggeri, så kan det blive en blokade, hvis der pludselig kastes rundt med negative taber-prædikater.

Med ovenstående in mente, så forsøg alligevel at udnyt bloggens sikkert formidable analyseredskaber til en jovial kontorkonkurrence. Du kan med garanti finde tal for, hvor mange gange hvert enkelt blogindlæg er læst, delt og kommenteret på. Viderebring tallene til dine kolleger, og de vil opnå en mere håndgribelig fornemmelse af det publikum, der sidder på den anden side af skærmen. Om du hænger en rangliste på køleskabet eller tager den enkeltvis, så er tallene en klar motivationsfaktor, der gør arbejdet med bloggen til en mulig succesoplevelse for kollegaerne. 

6. Tag udgangspunkt i aktuelle projekter

Hvis du holder et vågent øje med dine kolleger, vil du vide, når de arbejder på et projekt, som egner sig til et blogindlæg. Et projekt som bygger på teorier eller har tilvejebragt praktiske erfaringer, der passende kunne deles på bloggen. 

I de øjeblikke skal du slå til. Det er langt mere interessant for en kollega at gå til bloggen, hvis vedkommende kan arbejde med et projekt, der står klart i erindringen. Opgaven kommer i mindre grad til at handle om et blogindlæg og bliver i højere grad den simple gengivelse af, hvad din kollega har lært eller opdaget. Det overskueliggører processen for skribenten. 

Dybest set er din opgave at inddrage kollegerne, så bloggen bliver en god oplevelse for alle involverede parter. Husk på, at din agenda indebærer et helt konkret kompliment: Du synes, dine kolleger er skidedygtige. Det er et positivt budskab, som du hellere end gerne må skilte med. 

Hvis du følger vores seks tips, er der grobund for et frodigt samarbejde:

  1. Tal i øjenhøjde med dine kolleger 
  2. Forklar hvordan bloggen hjælper virksomheden
  3. Vælg de emner, som dine kolleger gerne vil skrive om
  4. Gør det til en sjov oplevelse at bidrage til bloggen
  5. Fortæl kollegerne, hvordan deres indhold bliver modtaget
  6. Fokuser på, hvad der sker lige nu 

God fornøjelse. Til jer alle sammen.


cchacks.jpgDette er Clever Content Hack nr. 4. Clever Content Hacks er en serie af blogindlæg fra Brand Movers, der hjælper dig med at skabe de bedst mulige marketing-resultater.

Få tips og tricks til digital marketing i vores nyhedsbrev

Der er ingen kommentarer endnu.

Vær den første til at kommentere.