act-sample-bg33.jpg

Leadgenerering med content marketing: Sådan får du mere trafik og flere leads

Et website er (med rette) det helt centrale element i de fleste virksomheders online marketing-strategi.

Men, som du ved, alting forandrer sig, og internettet er ikke, hvad det har været. Eller rettere: Dine potentielle kunders købsrejse er ikke, hvad den har været. Det skal der tages højde for.

Hvor en virksomheds website, personalet i den fysiske butik og sælgeren i den anden ende af røret før var den primære kilde, når forbrugere søgte information om en virksomheds produkter, gør vi i dag, inden vi træffer en købsbeslutning, typisk brug af en af nedenstående tre kilder:

  • Google
  • Sociale medier
  • Word of mouth

Den moderne forbruger søger på den måde oplysning og uddannelse – og hun vil bestemt ikke sælges til, før hun er klar til det.

Løs deres – ikke jeres – problemer

Det betyder, at virksomheder skal flytte fokus. Væk fra produkt, produkt, produkt og mod forbrugerens spørgsmål i research-fasen – det er nemlig i denne fase af købsrejsen, at modtageren gernevil have hjælp, og dermed også her virksomheder kan være behjælpelige (og få den første del af foden inden for døren).

pablo (2).png

Men husk, at de problemorienterede, relevante og brugbare stykker indhold skal kombineres med et website, der er gearet til at skabe trafik, opsamle og varme leads og konvertere dem til kunder. Gør I ikke det, forspilder I en gylden mulighed og lader ordrerne gå til jeres konkurrenter.

Med det sagt er vi glade for her at kunne give dig 25 håndgribelige og gennemprøvede content marketing-tips til, hvordan I skaber trafik, leads og salg.

Mock-up – brug denne

Download det hele samlet nedenfor, eller scroll videre ned og læs det alt sammen her på siden. 


Del 1: Indhold

Indhold er et af de vigtigste aspekter på et website. 

I takt med at flere arbejder med content marketing, er indhold blevet selve nøglen til at skabe resultater for mange marketers. Indhold er, hvad søgemaskiner og mennesker leder efter. Eller mere præcist: godt indhold er. Det skaffer publikum til jeres website og laver prospects om til leads. I det følgende giver vi vores bedste råd til at lave indhold, så englene synger.


1.1 Hav et klart budskab

Der er fire grundlæggende spørgsmål, som I bliver nødt til at stille jer selv om indholdet på websitet:

  • Vil det hjælpe brugere til hurtigt at forstå, hvad virksomheden kan tilbyde dem?
  • Vil brugere forstå hvilken side, de er på, og hvad den handler om?
  • Hjælper indholdet brugeren til at forstå, hvad vedkommende skal gøre bagefter?
  • Hvorfor skulle brugeren købe/subscribe/downloade fra den her side og ikke enhver anden?

I skal kende svaret på de fire spørgsmål, fordi publikum skal kende svaret på de fire spørgsmål. Det skal være helt åbenlyst, hvad websitet handler om, hvad publikum kan gøre på jeres website, og hvorfor de skulle gøre det. På jeres forside og mest vigtige sider bør I overveje følgende tips for at levere det rigtige budskab:

  • Vær klar i mælet med calls-to-action, og hvad næste skridt er. Inkluder links i tekster. Links, der viser brugeren, hvad næste skridt er. Brug calls-to-action, når I har mulighed for det. I skal vise brugeren vej.
  • Afprøv overskrifter. For at finde ud af, hvilken overskrift der er bedst, skal I bruge A/B testing til at identificere den variant, der fører til flest konverteringer. Redskaber som Googles ‘Website Optimizer’ eller ‘5 Second Test’ er en hjælp. 

Billede 1.png


1.2 Tilbyd ekstra værdi

Selv om jeres websites primære formål er at levere informationer om produkter og ydelser, så er det ikke alle besøgende, der er klar til at købe, når de første gang lander på siden. Så hvad får de ud af et besøg?

  • Tilbyd mere end blot indhold om produkter. Lav e-bøger, whitepapers, videoer og andre former for indhold, der er informativt. Den slags indhold fører kunder igennem jeres marketing og salgstragt, indtil de er klar til at købe. Besøgende på websitet vil få en positiv oplevelse i stedet for en salgstale, de ikke er klar til.
  • I indhold, der handler om specifikke produkter, skal I kommunikere, som om I taler direkte med kunden. Brug ord som “dig” og “vi”. Vær åben og oprigtig. Skriv i kundens sprog.
  • Udform indhold i en tone, der understreger, at I er til for kunden. Undgå overlegent sprogbrug, og vær i stedet for optaget af, hvordan I kan hjælpe kunden med at løse et problem.

1.3 Kvalitet er altafgørende

Alle ved, at det er en god ide at have meget indhold. Men i en tid, hvor søgemaskiner bliver sofistikerede, og kunderne mere krævende, er det i virkeligheden kvaliteten af indhold, der er vigtigst. Det betyder:

  • Lav unikt indhold. Både publikum og søgemaskiner er vilde med det unikke. 
  • Skriv til mennesker, ikke søgemaskiner. Folk læser anderledes end robotter.
  • Tilbyd værdifuldt og informativt indhold, der hjælper modtageren.
  • Vær grundig i jeres research, inden I hyrer eksterne skribenter til at levere indhold. Det er en stor beslutning.
  • Bevar et friskt udtryk. Hvis der er 2-3 år gamle nyheder på jeres website, vil publikum tænke, at I er gået i dvale. Det er ikke godt.
  • Kend jeres publikum. Hvis du laver indhold, der er målrettet jeres prospects, vil de opleve indholdet som værende mere relevant og dermed af højere kvalitet.
  • Underbyg påstande. Hvis du fremlægger tal eller fakta, så henvis til kilder. Det styrker jeres troværdighed.
  • Kend jeres emne. En automekaniker skal ikke skrive om hjernekirurgi. Eller omvendt. Godt indhold er fejlfrit.

1.4 Undgå sort snak

Undgå det uudholdelige og indforståede ‘sort forretningssnak’. Hvad er ‘sort forretningssnak’? Godt spørgsmål. Fraser, floskler og klicheer. Vendinger, der er blevet brugt så meget, at de har mistet deres betydning. Ofte skulle de her formuleringer fremhæve en særlig vigtig pointe, men i virkeligheden får de læseren til at sukke dybt. Undgå de her udtryk på websitet:

  • Fleksibel
  • Robust
  • Skalerbar
  • Nem at bruge
  • Banebrydende
  • Lave priser
  • Markedets bedste
  • #Der er mange flere … Men det her var nok elendiged for denne omgang.

1.5 Skriv klart (og drop det dumsmarte)

Over årene har reklamer narret os til at tro, at catchy og kreative overskrifter og formuleringer fungerer bedst, når man vil vinde publikums opmærksomhed. Og sådan var det måske engang. Men det er ikke tilfældet længere. Som forbrugere er vi blevet trætte af reklametricks og marketingklicheer. 

Ville det ikke være nemmere at lave indhold, der holder sig til sandheden? Sørg for at indhold taler i et klart sprog. Det vil styrke jeres troværdighed. Lad være med at gøre tingene mere komplicerede, end de behøver at være. Brug simple ord der er nemme at forstå. Målet er at blive forstået. Være tydelig omkring, hvad I vil have folk til at gøre på jeres website. På den måde får I flere følgere og fans i det lange løb.


1.6 Skriv blogindlæg

Blogging er uden tvivl et af de vigtigste aktiver i en gennemført content marketing-strategi. Det er samtidig et perfekt supplement til websitet. Her er nogle grunde til, at I skal have en blog:

  • Den skaber nyt indhold, og flere sider med indhold, hvilket er godt for SEO.
  • Den hjælper med at opnå ekspertstatus inden for jeres industri.
  • Den skaffer trafik og leads til jeres website.
  • Den er en glimrende platform til at gå i dialog med og engagere jeres publikum.
  • Den er en oplagt genvej til de værdifulde inbound links!

Blogging er ikke så svært, som man måske skulle tro. Der er masser af redskaber, I kan læne jer op ad som nyudklækkede bloggere. Hvis I er nervøse for, om I kan skabe indhold på dagligt basis, kan I hyre en freelancer eller et bureau til at komme i gang.


1.7 Lav delbart og socialt indhold

Sociale medier er vokset eksplosivt over de seneste 10 år. Når brugere “liker” et opslag, produkt eller blogindlæg, resulterer det i, at alle deres venner ser, hvad de har liket, og der følger endda et link med til den oprindelige kilde. En strategi for det arbejde for sociale medier er afgørende – uden, risikerer i at famle i bline. Med strategien på plads får I til gengæld adgang til et ekstremt værdifuldt potentiale for jeres website. 
  • Gør det nemt for brugere at dele jeres indhold og produkter på sociale medier. Det er helt åbenlyst, hvorfor I skal opsøge den her mulighed. Hvis I giver folk godt indhold, der samtidig kan deles med deres venner, vil det med garanti øge trafikken til jeres website.
  • Tilføj en ‘deleknap’ eller plugin til hver side på websitet. På den måde bliver det nemt for besøgende at dele jeres indhold på alle de store sociale medier. Redskaber som AddThis eller ShareThis er nemme at installere og giver mulighed for at analysere jeres resultater.
  • Hvis I blogger fra en platform som HubSpot eller Wordpress, er der plug-ins til rådighed, som gør det nemt for brugere at dele indhold.

1.8 Brug forskellige slags indhold

Indhold er mere end det skrevne ord. Der er mange flere muligheder, som kan gøre et ellers teksttungt website til en behagelig oplevelse for besøgende. Eksempelvis:

Og mange flere! Prøv at brug flere forskellige slags indhold. Det skaber et mere indbydende website.


1.9 Brug social proof

Lige meget hvad I sælger, er det vigtigt, at potentielle købere kan se eksempler på, at tidligere kunder har været tilfredse med jeres produkter og ydelser. Testimonials og kundeanmeldelser er vigtige stykker indhold, når I skal bevæge en besøgende videre på sin købsrejse.

  • Giv eksempler på autentiske kundehistorier (cases fra den virkelige verden)
  • Placer korte og slagkraftige testimonials på jeres website.

I laver de bedste testimonials sådan her:

  • Brug rigtige navne og titler, og tilknyt et billede af kunden, hvis det er muligt. Hvis der ikke er noget navn, fremstår en testimonial utroværdig.
  • I stedet for at placere testimonials tilfældigt rundt på jeres website, så sørg for at der er sammenhæng mellem kundeudsagnets indhold og sidens indhold. Hvis I har et citat om jeres fremragende kundeservice, skal citatet ligge på en side, der relaterer til jeres kundeservice.
  • Jo mere dokumentation, desto bedre. Det skal være en del af jeres strategi at indsamle testimonials og cases, når I har mulighed for det.
  • Vær opmærksom på andre websites, der publicerer kundeudsagn. Som Yelp (for lokale virksomheder) eller specifikke industrier som Capterra (for softwareindustrien).

Billede 2.png


Del 2: Trafik

Et website er ikke meget værd, hvis der ikke er nogen, der besøger det.

Søgemaskineoptimering (SEO) må og skal være en del af jeres strategi. Vær bevist om, at det kræver en sej (og ikke mindst vedvarende) indsats, hvis jeres sider skal ende blandt de øverste søgeresultater. Dediker tid til det.

I det følgende får du vores bedste tips til, at optimere din side, så søgemaskinerne prioriterer den, når der bliver søgt efter det, du skriver om.


2.1 Få indgående links

Alle websites har som målsætning at ligge så højt som muligt i søgeresultaterne. Men der er kun en enkelt førsteplads på www.google.dk. Så hvad afgør, hvem der vinder kampen?

Søgemaskineoptimering, der foregår uden for eget website (også kaldet off-page SEO), er det vigtigste redskab til at øge chancerne for, at det er jeres website, der indtager førstepladsen.

Off-page SEO handler primært om at skabe indgående links – om at få andre respekterede websites til at linke til jeres website. I fagsprog kaldes det at få “autoritet” eller “link juice”.

Jo flere indgående links jeres website har fra andre websites med høj autoritet, jo vigtigere er jeres website, og jo mere kærlighed (og trafik) får I fra søgemaskinerne – i grove træk.

At skabe indgående links er dog ikke altid lige let. For I har kun sjældent kontrol over, hvad andre websites med høj autoritet linker til. Her følger nogle tips til, hvad du kan gøre.

  • Lav indhold af høj kvalitet. Det skal være informativt eller underholdende. Hvis brugere kan lide jeres indhold, vil de helt af sig selv linke til det. Keine Hexerei nur Behändigkeit.
  • Tilføj dit website til seriøse linkkataloger. Et linkkatalog er et website, der har arrangeret andre websites i kategorier med beskrivelser og links. I gamle dage kunne man søgemaskineoptimere et website ved at tilføje det til alle de linkkataloger, man kunne komme i nærheden af. Sådan er det ikke længere – det er Google blevet for smart til. Alligevel er der nogle få linkkataloger, det stadig godt kan betale sig at tilføje sit website til. Et af dem hedder DMOZ http://www.dmoz.dk/. For at få dit website med her skal det godkendes af en redaktør. Og du skal gøre dig umage med din ansøgning. Ellers bliver den afvist.
  • Skriv gæsteindlæg for blogs, der beskæftiger sig med jeres branche – og link tilbage til jeres eget website eller blog. Det her er en win-win situation for begge parter. Andre blogs er på udkig efter gratis indhold, især hvis det er af høj kvalitet. Til gengæld får du et link tilbage til jeres website. Måske har du hørt, at Google i 2014 begyndte at slå ned på gæsteblogging, hvis det havde til formål at skabe links. Det er også sandt nok. Men det skyldes, at denne praksis blev så udbredt, at mange producerede blogindlæg af meget lav kvalitet – og det er en dårlig strategi. Fortsæt med at producere indhold i verdensklasse (også når du gæsteblogger), og du er på den grønne gren.
  • Undersøg mulighederne for at få indgående links til dit bedste indhold fra andre websites. Find dit bedste indhold frem, og lav så en liste over websites med høj autoritet (brug for eksempel MOZ’ Open Site Explorer https://moz.com/researchtools/ose/ til at undersøge autoriteten), der kunne have glæde af at linke til dig. Det kan for eksempel være, at du har lavet en infografik, der som det bedste eksempel på internettet forklarer noget indviklet, så alle kan forstå det. Tilbyd andre websites at bruge infografikken gratis, mod at de linker til dit website.
  • #Køb aldrig indgående links. Aldrig!

2.2 Brug søgeord

Off page SEO er afgørende, men vi må ikke glemme on page SEO. Hvor off page SEO handler om faktorer uden for jeres eget website, handler on page SEO, som navnet antyder, om alle de ting, du kan gøre på selve siden eller i blogindlægget, hvor du har kontrol over det hele.

I lang tid har on page SEO hovedsageligt handlet om søgeord og om at placere dem de rigtige steder og nok men ikke for mange gange – f.eks. i overskrifter (h1-tags), underoverskrifter (h2- og h3-tags), brødtekst, alt-tekster og links. Men det er ikke længere tilstrækkelig. Google har nemlig lært at forstå vores intentioner, når vi søger, og derfor har brugerne har vænnet sig til at kunne skrive præcise, sammenhængende sætninger i søgefeltet og få de svar de leder efter.

Hvis man tidligere ledte efter et dansk firma, som kunne hjælpe med at lave content marketing, ville man f.eks. skrive ”Content Marketing Danmark” i søgefeltet. Dermed havde man brugt en såkaldt ”broken search term”, altså en ikke-sammenhængende sætning, og det ville – lidt firkantet sagt – have resulteret i, at dem, som havde skrevet ”Content Marketing Danmark” alle de rigtige steder på en af deres sider eller i et blogindlæg, ville dukke op øverst i søgeresultaterne, også kaldet øverst i SERPen (Search Engine Reults Page). 

Sådan er det ikke længere. I dag skriver vi den præcise sætning ”hvem laver content marketing nær mig?” i søgefeltet, og så regner Google ud, at vi med ”hvem” i virkeligheden leder efter en virksomhed og med ”nær mig” mener hovedstadsområdet og viser os resultaterne relateret til det. 

Det er stadig vigtigt at bruge de rigtige søgeord (også kaldet keywords) i indholdet, men Googles udvidede forståelse af vores intentioner betyder, at vi ikke vinder på, at skrive i broken search terms, men i stedet bør beskrive vores emner klart og præcist og i flere kombinationer. Vi skal væk fra at keyword stuffe indhold – som mange virksomheder har haft tendens til – og hen til noget mere naturligt, hvor vi sætter mennesket først og søgemaskinen i anden række. 

Hvis I vil have succes med søgeord, anbefaler vi følgende:

  • Vælg x antal emner, f.eks. ”Content marketing”, som du gerne vil have ranke på, og sørg for at alt indhold, som I producerer, relaterer sig til et af emnerne. 
  • Skriv et overordnet stykke indhold, som beskriver det primære emne bredt – det skal være et uddybende stykke indhold, som virkelig viser modtageren (og Google), at du er en autoritet på emnet.
  • Lad alt indhold, som du producerer bygge på et long tail søgeord (en søgeordsfrase), som relaterer sig til et af hovedemnerne. Det kan f.eks. være ”hjælp til content marketing strategi i Danmark”, som relaterer sig til ”Content marketing”, og optimer siden omkring det.
  • Placér dit long tail keyword i overskrifter (h1-tags), underoverskrifter (h2- og h3-tags) og brødtekst. Men HUSK at du ikke er låst til den specifikke kombination. Du må gerne skrive ”I Danmark er der fem bureauer, som hjælper virksomheder med at lave content marketing strategier” – Google kan godt regne ud, hvad du mener.
  • Brug derudover også dit long tail keyword i billeders alt-teksten (alt-teksten er en tekst, der beskriver, hvad der er på billedet, så for eksempel søgemaskiner og folk med synsnedsættelse også kan være med) og i url’en – og hold url’en ren og fri for underlige parametre.
  • Skriv til mennesker. Tænk på søgemaskiner som en sekundær modtager. Skriv først og fremmest teksten til jeres primære personaer. Herefter kan du optimere til søgemaskiner. Indhold, der er skrevet i den modsatte rækkefølge, bliver unaturligt, og det er tydeligt for modtageren.
Billede 3.png

2.3 Optimér title-tag og meta-beskrivelse

Et meta-tag er et stykke kode, der beskriver den kode og det indhold, et website består af (deraf “meta”). Søgemaskiner kigger på meta-tags for at finde ud af, hvad en side handler om. De fleste content management-systemer giver brugeren adgang til nemt at redigere i en sides meta-tags uden at være en haj til kodning. 

Det her er formentlig det mindst sexede SEO-hack, du nogensinde kommer til at støde på. Men det er stadig vigtigt: Optimér de to meta-tags title og meta-description, og du er to små skidt nærmere SEO-nirvana

  • Title: Titlen på siden, som du ser den på fanebladet i din browser. Det er som regel denne titel, søgemaskinerne viser øverst i søgeresultaterne. Du optimerer den ved at få den til at indeholde dit long tail keyword og være maksimalt 50-60 tegn inkl. mellemrum. 
  • Meta-description: Den tekst, der bliver vist under overskriften, når dit website optræder i resultaterne på en søgemaskine. Du optimerer den ved at tilbyde brugeren en gevinst ved at klikke sig frem til netop dit website og holde teksten under 156 tegn inkl. mellemrum.

Billede 4.png

Psst. En god meta-description gør faktisk hverken fra eller til, i forhold til hvor højt dit website bliver rangeret i et søgeresultat. Til gengæld øger du sandsynligheden for, at en bruger klikker sig frem til dit website. Derfor er resultatet det samme: Du får mere organisk traffik.


2.4 Strukturer dit indhold

Off page SEO, emner og long tail keywords er ikke længere nok. Googles webcrawlers (de små ”edderkopper”, som kravler rundt på internettet og opdager, hvad der ligger derude) holder nemlig også øje med, hvordan din side hænger sammen, og her kommer Topic Cluster modellen ind i billedet.

Topic cluster modellen er en SEO-strategi, som fokuserer på topics, altså de overordnede emner, som du har valgt at fokusere på, og på sidestrukturen på dit webtsite.

Før i tiden valgte du et søgeord, skrev en artikel, publicerede den og fandt derefter ud af, at der fandtes et utal af relaterede søgeordskombinationer, som du så også måtte skrive om og publicere, hvis du skulle lykkedes med at fange søgetrafikken.

Med topic cluster modellen skal du i stedet opbygge din side omkring de emner, som du gerne vil ranke for, skrive et større stykke indhold om hvert emne (kaldet pillar content) og derefter producere indhold, som er opbygget omkring relaterede long tail søgeord (kaldet cluster content).

Når dine pillar pages og dit cluster content er på plads, skal du linke imellem dem – altså både fra cluster content til pillar content og fra pillar content til cluster content. På den måde viser du webcrawlerne, at dit indhold hænger sammen, at du er en troværdig afsender, som deler ud af din viden om specifikke emner, og ikke mindst at du fortjener en top plads i SERPen.

Før så din side-struktur altså sådan ud:

Billede 13_1.png

Nu skal den se sådan ud: 
Billede 14.png


2.5 Brug XML sitemaps

Du kan gøre det lettere og mere effektivt for søgemaskinernes robotter at indeksere dit website ved at give dem adgang til et sitemap i XML-format.

Et XML sitemap er helt simpelt en tekst-fil i .xml-format, der indeholder en liste over alle de sider, der er på dit website og information om, hvornår de er blevet opdateret.

Det kan sammenlignes lidt med et kort over Danmark. Et sitemap viser websitets struktur, og hvordan de enkelte sider på websitet hænger sammen, som et kort viser byer og vejene mellem dem.

I de fleste tilfælde er det ret enkelt at lave et XML sitemap. Dit content management system kan næsten med sikkerhed lave filen for dig. På den måde bliver dit sitemap desuden automatisk opdateret, når du retter en side eller publicerer et nyt blogindlæg.

Når du har dit sitemap i XML-format, skal du huske at fortælle søgemaskinerne (i det mindste Google), hvor det ligger. Opret en konto på Google Search Console, og tilføj dit sitemap.


2.6 Opsæt 301 Redirects

Vi har alle prøvet at klikke på et link, der viser sig at være i stykker. Typisk fører linket videre til en “404 error” eller “Page Not Found”. Som regel opstår fejlen, fordi en side er flyttet til en ny URL, og linket fører hen til den gamle side. Tænk på alle de spildte leads, når jeres kunder eller potentielle kunder er på udkig efter information, som de ikke kan finde, fordi et link ender blindt.

Hvis du flytter en side på jeres website, skal du være sikker på, at du bruger en permanent 301 Redirect. Det er en metode, som ændrer en gammel URL til en ny.

Ud over at forbedre brugeroplevelsen på jeres website er 301 redirects vigtige for enhver SEO strategi. Når en bruger ikke kan finde en ny side, så kan søgemaskinerne heller ikke, og I mister den placering, som den gamle side havde opnået. For at beholde jeres “SEO juice” skal I bruge 301 redirects, så søgemaskinerne ved, hvor de kan finde nye sider.


Del 3: Brugervenlighed

Nu hvor jeres website bliver fundet og genererer en masse trafik, skal næste fokus være at få trafikken til at blive på websitet.

De fleste websites har en gennemsnitlig “bounce rate” på 30-60 procent. Det betyder, at en stor del af jeres trafik aldrig klikker videre til andet indhold på websitet. Og i mange tilfælde vender de besøgende aldrig tilbage igen. Skræmmende! I det følgende præsenterer vi nogle tips, som I bør overveje. De forbedrer brugervenligheden på jeres website, og I opnår på den måde en lavere bounce rate.


3.1 Gør et godt (første) indtryk

Jeres website repræsenterer, hvem I er, og hvad I har at byde på. Når en bruger ser jeres website første gang, spørger vedkommende sig selv:

  • Er det her website troværdig?
  • Er det her website pålidelig?
  • Er det her en professionel virksomhed?
  • Er det en stabil virksomhed?
  • Føler jeg mig velkommen?
  • Er jeg det rigtige sted?

I skal stille jer selv alle de her spørgsmål, når I designer jeres website. Det kan godt være, at websitets design ikke er den vigtigste faktor (ofte er folk optaget af, hvordan et website ser ud – på bekostning af hvordan det fungerer), men design er stadig et vigtigt element, når I vil gøre et godt førstehåndsindtryk. Og det vil I!

Et studie fra Stanford University har påvist, at design er vigtigere for jeres troværdighed end eksempelvis at være prisvindende, have certificeringer eller en fortrolighedspolitik. Her er 4 konkrete tip til, hvordan jeres website slipper godt fra det nervepirrende første møde med brugeren.

  • Brug de rigtige farver: Vælg de farver, som er rigtige for jeres publikum, og brug farver til at fremhæve udvalgte elementer på websitet. I skal ikke forsøge at gøre alle elementer iøjnefaldende. Resultatet vil være det diametralt modsatte – ingenting står frem. Undgå en kaotisk sammensætning af farver og vælg i stedet 2-4 forskellige, som I bruger konsekvent og gennemtænkt.
  • Animations, gadgets og medier: Undgå alt, der er er unødvendigt, okay? At bruge animationer, fordi det ser cool ud, er en farlig strategi. I de fleste tilfælde er det bedst at undlade baggrundsanimationer og baggrundsmusik. I skal kun bruge forskellige medier og animationer til at understøtte informationer og indhold.
  • Layout: Gør det nemt for brugeren at navigere rundt på websitet efter en gennemskuelig struktur. Organiser sideelementer i en gitter-formation. I skal ikke være bange for tomme områder. De gør websitet overskueligt.
  • Typografi: I skal være sikker på, at jeres website er letlæseligt. Brug skrifttyper, størrelser og farver, der er nemme at afkode. Hvis I vil gøre indhold nemt at overskue, er punktopstillinger, mellemrubrikker og korte sætninger en god ide.

Billede 5.jpg


3.2 Skab sammenhæng

Der skal være overensstemmelse i det visuelle udtryk fra side til side. Skrifttype, skriftstørrelse og farve, layout og placering af elementer skal være konsekvent. Det er vejen til et godt flow på jeres website.

Eksempelvis skal websitet have et andet layout end en landing page fra en kampagne. Inden for rammerne af de forskellige siders layout skal I være konsekvente. Det skaber tryghed for brugeren.

Forside

Billede 6.png

Underside

Billede 7.png


3.3 Vælg de rigtige billeder

Billeder er en vigtig del af et hvert website. Men de skal bruges med omtanke. Tag ‘stock images’ som eksempel. De er overalt, fordi de er lettilgængelige og billige. Men er de hensigtsmæssige at bruge af den grund? Næppe.

Analysevirksomheden Marketing Experiments har foretaget et studie af, hvordan henholdsvis stock images og billeder af høj kvalitet påvirker lead generering på et website. De fandt ud af, at billeder med rigtige mennesker skaffer resultater, der er 95 procent bedre end stock images. Hvorfor? Fordi stock images ofte er irrelevante. Modstå fristelsen til at bruge billeder af forretningsfolk med falske smil!

Gør en dyd ud af at bruge billeder, der rent faktisk passer sammen med jeres indhold. Alle billeder sender et underbevidst budskab til publikum, og nogle gange er budskabet et andet, end man skulle tro. I den forbindelse har Marketing Experiments foretaget et andet interessant studie, hvis overskrift bærer pointen i sig selv: “Images vs. Copy: How getting the right balance increased conversion by 29%.”


3.4 Lav god navigation

En af de vigtigste faktorer til at beholde brugere på jeres website er et godt, solidt navigationssystem. HubSpot har udført et studie, hvor tre fjerdedele af respondenterne svarer, at det vigtigste ved et websites design er lettilgængelig information. Med andre ord: Det skal være nemt at finde de informationer, man er på udkig efter.

Brugere, der ikke kan finde, hvad de leder efter, forlader websitet. Her følger de vigtigste råd til at lave et website, hvor brugeren har nemt ved at navigere rundt:

  • Hold strukturen for jeres primære navigation simpel (og nær toppen af siden).
  • Inkluder muligheder for navigation i bunden af sitet.
  • Brug stinavne på hver side (med undtagelse af forsiden) så brugere kan følge deres eget spor.
  • Inkluder en søgeboks nær toppen af websitet, så brugere kan finde indhold ved hjælp af søgeord.
  • Undgå at proppe en side med forskellige navigationsmuligheder.
  • Lad være med at grave for dybt – i de fleste tilfælde er det bedst at holde navigationen på tre niveauer eller mindre.
  • Brug links på indholdssider, og gør det tydeligt, hvor de fører hen. Det er også godt for SEO!
  • Undgå kompliceret JavaScript og især Flash i jeres navigation. Mange mobiltelefoner kan ikke afspille Flash, så de vil ikke være i stand til at navigere på jeres website. Det samme gør sig gældende for computere, som ikke har en opdateret version af Flash installeret.
Der er én simpel læresætning for navigationsdesign: Det skal ikke være nødvendigt for brugerne at tænke sig om for at finde ud af, hvor de skal hen, eller hvordan de kommer derhen. Gør tilværelsen nem for dit publikum. Billede 8.png

3.5 Undgå Flash og animationer

Flash-animationer kan fange et publikums opmærksomhed, men de kan også distrahere, så brugere forlader jeres website. Animationerne fungerer sjældent på mobiltelefoner, og når de endelig gør, bliver mange trætte af den uventede støj. Vores råd er, at I holder antallet af animationer på et absolut minimum. Hvis animationer er en nødvendighed i jeres layout, så foreslår vi, at I bruger HTML5. Det er et alternativ, som er langt mere browser-venligt end Flash.


3.6 Gør websitet tilgængeligt

I skal (skal, skal!) være sikker på, at alle kan tilgå jeres website, uanset hvilken enhed eller browser de bruger. Hvis I satser på at lande de helt store mængder trafik (og det gør I selvfølgelig), er det nødvendigt, at websitet er kompatibelt med smartphones, tablets og computere samt hvilken som helst browser.

I dag er folk mere på nettet end nogensinde før. Det skyldes de mange forskellige enheder og systemer, som tillader folk at gå online. I skal udnytte den her udvikling! Det gør I ved at lave jeres website så tilgængeligt som overhovedet muligt.


Del 4: Konverteringer

Når indholdet, trafikken og publikemmet er på plads, er næste skridt er at konvertere prospects til leads.

Besøgende skal helst ikke forlade websitet, før de har givet informationer om sig selv. Ellers får I svært ved at føre dem igennem købsrejsen frem til det punkt, hvor de bliver til købere. I det følgende gennemgår vi nogle af de bedste metoder til at øge den altafgørende konverteringsrate. 


4.1 Lav effektive calls-to-action

Formålet med et succesfuldt call-to-action (CTA) er at få besøgende til at udføre en ønsket handling. Calls-to-action er typisk placeret et iøjnefaldende sted på en side, så en bruger bliver tilskyndet til at tage ‘det næste skridt’.

Calls-to-action er nøglen til at generere leads, men de skal udføres rigtigt for at virke optimalt

  • Gør dem større og mere fremhævede end de fleste andre elementer på siden (men keep it classy!).
  • Om det er et link, en knap eller et billede, så overvej farven på jeres calls-to-action. Få dem til at se så indbydende ud, at brugere bare må klikke på dem.
  • Lav calls-to-action, der giver modtageren noget værdifuldt. Som en guide eller whitepaper. “Kontakt os” er den værst tænkelige CTA. Det må simpelthen ikke være jeres eneste mulighed for at opnå konverteringer.
  • Gør calls-to-action så klikbar som muligt. Det kan I gøre ved eksempelvis at tilføje en knap til jeres calls-to action.
  • Mindre er bedre. Gør det simpelt og tydeligt, hvad I tilbyder brugeren.
  • Prøv jer frem. Afprøv forskellige farver, formuleringer og placeringer for at se, hvilken CTA der driver flest konverteringer.

4.2 Placering af calls-to-action

Nu har I lavet nogle lækre calls-to-action (CTA), men hvordan kan I sikre, at jeres besøgende finder dem? 

I skal være grundige med, hvor I placerer CTA’er på jeres website. Hvis I lægger dem mange forskellige steder, bliver jeres besøgende forvirrede, og I finder aldrig den helt rigtige placering. I bør overveje følgende: 

  • Segmenter jeres tilbud efter, hvor de hører til i købsrejsen. Indhold til starten af købsrejsen (for eksempel whitepapers, e-bøger og checklister) skal være på de første sider, en bruger møder. Indhold til midten af købsrejsen skal tilføjes i takt med, at den potentielle kunde graver sig dybere ned i websitet og lærer mere om produkter og ydelser.
  • Placér både CTA’er i første skærmbillede og længere nede på siden. Det er vigtigt at have CTA’ere i første skærmbillede, fordi det er denne del af en side, der bliver set flest gang (mange brugere når ikke til at scrolle). Derfor skal du stadig bruge resten af siden til at promovere dine CTA’s.
Det er for eksempel som regel en god idé at tilføje en CTA efter sidste linje i et blogindlæg til dem, der er så interesserede, at de læser det hele.

Placeringen af calls-to-action påvirker jeres konvertingsrate. Det er stensikkert. I skal finde den bedste løsning, og det gør I ved at teste.

  • Brug ‘thank-you pages’ til yderligere calls-to-action. En ‘thank-you page’ eller meddelelse kommer frem på websitet efter den besøgende har udfyldt en formular. Mange gange er der rig mulighed for at tilbyde flere downloads og calls-to-action. Tilbyd flere downloads, og hvis det er muligt, uden de besøgende skal udfylde flere formularer.
  • Test, test, test! Som det fremgår af det ovenstående eksempel, er det nogle gange uklart, hvilken model der driver flest konverteringer. Test forskellige placeringer for at se, hvad der fungerer bedst på jeres website.

4.3 Landing pages

Næste skridt er at lave de landing pages, som calls-to-action linker videre til.

Landing pages – også kaldet “Lead Capture Pages” – bruges til at konvertere besøgende om til leads ved at gennemføre en transaktion eller indsamle informationer fra jeres besøgende. En landing page består af:

  • En overskrift og (eventuelt) en underrubrik
  • En kort beskrivelse af tilbudet/CTA
  • Mindst ét billede
  • (Eventuelt) flere elementer som eksempelvis testimonials
  • Og allervigtigst: En formular, der kan indhente informationer

Landing pages er en uundværlig del af jeres strategi. De leder besøgende hen til et specifikt tilbud, hvor der ikke er nogen distraktioner. Besøgende er på en landing page med et eneste formål: at udfylde den formular, der gør dem til leads!

Hvordan laver man en effektiv landing page?

Det kræver en indsats, at lave gode landing pages, men følger du retningslinjerne og tager det et skridt af gangen, så går det ganske let. 

  • Hold den simpel. På en landing page skal der kun være det allermest nødvendige. Undgå distraktioner.
  • Brug aldrig forsiden som landing page.
  • Ingen navigation på en landing page. Besøgende skal udfylde formularen og ikke klikke sig videre til andre sider.
  • Gør det klart, hvad tilbuddet er, og gør tilbuddet uimodståeligt.
  • I skal være helt sikre på, at indholdet på jeres landing pages matcher calls-to-action. Hvis der er uoverensstemmelser i jeres budskaber, vender den besøgende tommelfingeren nedad.
  • Undgå modstand – den besøgende skal ikke tænke eller arbejde for meget, imens vedkommende udfylder formularen.
  • Brug den rigtige formular, og indhent kun de informationer, som I absolut har brug for.

Effektive landing pages er det sidste element, som omdanner jeres website til en decideret leadgenerende maskine!

Et eksempel på en mindre vellykket landing page.

Billede 9.png

  1. Det er uklart, hvad siden tilbyder.
  2. Hvad er det, som den besøgende skriver under på? “Free 2 Week Trial” er gemt væk.
  3. Alt for meget tekst. Ingen gider læse så meget tekst på en landing page.
  4. Screenshots af produkterne er meget forvirrende.
  5. Der er ingen formular på siden.
  6. Siden er for lang.
  7. Ingen fokus på, hvad besøgende får ud af at konvertere.
  8. Ingen kundeudsagn.

Eksempel på en mere velfungerende landing page.

Billede 10_1.png

  1. Ingen muligheder for navigation.
  2. Logo øverst.
  3. En letforståelig overskrift, der beskriver tilbuddet.
  4. Et simpelt billede, der understøtter tilbuddet.
  5. En kort beskrivelse af tilbuddet med punktnedslag til skimmelæsning.
  6. Formularen er direkte på siden med en underrubrik, der gentager tilbuddet.
  7. Indholdet fokuserer på, hvad den besøgende får ud af transaktionen.
  8. Passende længde (kort!). 

4.4 Formularer

Formularer er et nøgleredskab til landing pages, for uden dem er der ikke noget, som den besøgende kan udfylde. Vi bruger formularer, når besøgende skal skrive sig op til noget, abonnere eller downloade et tilbud.

Du undrer dig måske over, hvor meget eller hvor lidt information I skal efterspørge i en formular. Der findes ikke noget magisk antal felter, man kan sigte efter, så vores bedste råd er: I skal kun indsamle den information, som I virkelig har brug for.

Færre felter resulterer i flere konverteringer. Det skyldes, at hvert felt repræsenterer en opgave eller et stykke “modstand”, som den besøgende skal overkomme. En længere formular ligner ét stort stykke arbejde, og det kan få den besøgende til at opgive sin umiddelbare impuls til at acceptere tilbuddet. På den anden side: Flere felter resulterer i mere information og altså mere værdifulde leads. I bliver nødt til at afprøve forskellige modeller for at finde den form, der passer bedst til jeres website.

Vores anbefalinger til landing page formularer:

  • I skal kun indsamle den information, som I og jeres salgsteam har brug for. Undgå de følsomme oplysninger, som virksomheder og forbrugere ikke har lyst til at udlevere.
  • Overvej værdien af tilbud. Besøgende er villige til at give flere informationer, hvis de værdisætter et tilbud højt. Hvis I eksempelvis tilbyder et nyhedsbrev, kan I ikke bede om mere end en e-mailadresse.
  • Fremstå ufarlig - folk er tilbageholdende med at udlevere informationer. Tilføj en fortrolighedserklæring til din formular, som garanterer, at e-mailadresser ikke vil blive misbrugt eller solgt.
  • Lad være med at bruge ordet “Submit” i formularer. Ingen har lyst til at ‘submitte’ noget! Prøv i stedet for med formuleringer som “download whitepaper”, “ få din gratis ebog” eller “modtag vores nyhedsbrev.” 

Billede 11.png


4.5 Nyhedsbreve

Jeres website skal have et nyhedsbrev, som besøgende kan skrive sig op til. Det er nemlig ikke alle calls-to-action, som behøver at være et stort tilbud.

Nyhedsbreve eller mailinglister er en glimrende metode til at indsamle e-mailadresser, som I kan begynde at arbejde henimod at blive leads. Bare sørg for, at det er nemt for besøgende at finde formularen til at skrive sig op.

Billede 12-1.png


Afsluttende bemærkning

Det lyder voldsomt, men internettet har forandret alting. Folk er mere og mere online, og når de er på udkig efter produkter eller ydelser, er I nødt til at være klar. En virksomheds website er det vigtigste element i dens inbound marketing-strategi, men det er ikke nok bare at have et website. Det er integrationen af SEO, sociale medier, blogging, indhold, calls-to-action og landing pages, der driver traffik, leads og salg.

Det er de her komponenter, der genererer salg og indtægter for jeres virksomhed. Inbound marketing er nøglen til at fylde jeres salgstragt med leads, og det er på websitet, at I oplyser og engagerer besøgende og selve konverteringerne finder sted.

Hvis I følger vores guidelines, vil I snart have et fremragende website, der genererer trafik, leads og salg. Men I må ikke stoppe her. Et website er i konstant udvikling, så bliv ved med at udforske de potentielle forbedringer.


Vil du gerne have hele denne side samlet et sted? Det kan du få – det hele er nemlig samlet i en e-bog her:

Gratis e-bog: Få mere trafik og flere leads