Ege Carpets blev grundlagt i 1938 af Mads Eg Damgaard og er i dag en af Europas største producenter af gulvtæpper. I sin årsrapport fra 2017/18 kunne Ege Carpets fremvise en omsætning på 1,157 milliarder kroner.
Herning-selskabet har i særlig grad markeret sig som den miljøbevidste tæppeproducent på markedet. Med en cradle-to-cradle tankegang, hvor gamle materialer bliver genbrugt til at lave nye tæpper, er Ege Carpets verdens eneste tæppeproducent, som imødekommer kravene til den internationale standard ISO 26000 og den danske DS 49001 for samfundsmæssigt ansvar.
Ege Carpets er en del af Ege Group, som ejer fire tæppebrands.
Online markedsføring bliver hele tiden en vigtigere disciplin for virksomheder. Det gælder også for en global tæppeproducent. I de seneste år har Ege Carpets prøvet at forbedre sin tilstedeværelse online.
De har givet website og sociale medier en overhaling, et nyhedsbrev er blevet lanceret m.m.
I 2015 samarbejdede Ege Carpets med et reklamebureau, som blandt andet skulle løfte tæppeproducentens online markedsføring. Men Ege Carpets ville gerne fokusere mere på den langsigtede leadgenerering og på samarbejdet mellem salg og marketing. Derfor fandt man i stedet for sammen med Brand Movers. Brand Movers laver nu content marketing for Ege Carpets.
Ege Carpets havde brug for hjælp til samle alle deres marketingaktiviteter i ét stærkt udtryk.
»Vi havde ikke ét håndgribeligt problem. De forskellige dele af vores marketing fungerede umiddelbart, som de skulle. Men vi havde en fornemmelse af, at det hele kunne være bedre. Vi savnede at have en samlet plan, som kunne spille enkeltdelene stærkere. Brand Movers kom med den holistiske tilgang,« siger Jan Magdal Poulsen, Group Marketing Director i Ege Group.
Samtidig stod egetæpper over for at lancere content marketing i England og bagefter Tyskland og Frankrig. Det var ambitionen at eksekvere marketing som en sammenhængende content marketing indsats i stedet for usammenhængende kampagner.
Der var altså rigeligt at tage højde for i udarbejdelsen af strategi og eksekvering.
Som det første udviklede Brand Movers en strategi, der skabte fælles fodslag mellem Ege Carpets forskellige marketingaktiviteter: Lige fra website, blog og SEO til Google Ads og sociale medier.
Det var samtidig en strategi, der forberedte Ege Carpets content marketing til at blive rullet ud i forskellige markeder. Det krævede ikke mindst en strategi for, hvordan indhold skulle produceres og efterfølgende oversættes og distribueres.
Et afgørende element i strategien var implementeringen af marketing automation-platformen HubSpot. Brand Movers var med hele vejen, både i forhold til HubSpot og eksekveringen af projektet.
For Ege Carpets har det været en del af løsningen at få opbygget den motor, der driver produktionen af indhold. Udvikling og implementering af de to blogs "The Urge to Explore Space" og "Carpet Academy" på HubSpot i form af , men også den helt konkrete produktion. Sammen med Brand Movers har Ege Carpets implementeret to nye blogs, skrevet fire e-bøger, utallige artikler, et månedligt nyhedsbrev samt masser af nurturing emails og en serie af kollektionsvideoer
Alt sammen med et større fokus på SEO. Som resultat har Ege Carpets valgt at outsource alle sine SEO-aktiviteter til Brand Movers.
Jan Magdal Poulsen
Group Marketing Director