Hvis du bruger nyhedskriterierne og har kendskab til din målgruppe, vil du hurtigt og gang på gang kunne producere blogindlæg, der er relevant for dit publikum. Læs her, hvordan du kommer i gang.
Er du også nogle gange i tvivl om, hvorvidt du skal skrive et blogindlæg eller ej? Er du i tvivl, om målgruppen vil synes, at indlægget er spændende?
Bare rolig, du er ikke alene. De fleste (også rutinerede) copy writers, skribenter eller journalister kan blive i tvivl, om et blogindlæg, en tekst eller en artikel er relevant. Derfor arbejder journalister ud fra en metode, der sikrer, at en historie er så relevant som muligt.
Når journalister skal finde ud af, om de skal skrive en historie eller ej, bruger de nyhedskriterierne. Og det kan du med fordel også benytte dig af.
I bund og grund er nyhedskriteriernes funktion meget enkel: Jo flere kriterier historien opfylder, jo større årsag er der til at skrive historien. I den forbindelse er det meget relevant at kende sin målgruppe indgående.
Heldigvis har langt de fleste content marketers et godt kendskab til deres målgruppe - langt bedre kendskab end mange journalister. Ja, mange content-folk skriver måske endda blogindlæg rettet mod en specifik persona. Og kendskabet til målgruppen bliver en stor fordel, når man skal skabe et stykke relevant indhold ved hjælp af nyhedskriterierne.
Hvis du har et godt kendskab til din målgruppe, måske endda lavet en persona, så vil du hurtigt og på kontinuerlig basis kunne udvikle og producere indhold, der er relevant for dit publikum.
Nyhedskriterierne går også under forkortelsen AVISK: Aktualitet, væsentlighed, identifikation, sensation og konflikt.
Ved at spørge dig selv, om dit blogindlæg, din historie eller din tekst opfylder disse fem kriterier - udfra dit kendskab til din målgruppe - kan du meget hurtigt sikre, at du skriver super relevant blogindlæg til dit publikum.
Herunder finder du forklaringer på de fem nyhedskriterier. Du kan bruge forklaringerne til at vurdere om dit næste blogindlæg rammer plet i din målgruppe. Ikke alle nyhedskriterierne behøver være opfyldt, men jo flere, der er opfyldt, jo større sandsynlighed er der for, at du rammer plet med dit blogindlæg.
Aktualitet: Det betyder, at noget er oppe i tiden. Inden for journalistisk handler det om at være først med nyhederne – at være aktuel – men det gælder ikke helt på samme måde med dit blogindlæg. Til gengæld kan du ud fra dette kriterie vurdere, om det er et emne, der i forvejen cirkulerer i din målgruppe måske på grund af en event, en debat eller ny undersøgelse – og derfor har relevans for din målgruppe.
Væsentlighed: Indholdet skal være væsentligt for modtageren – din målgruppe. Men det skal også være væsentligt for den kunde, det brand eller det medie, du skriver blogindlægget til. I forhold til dit blogindlæg skal emnet altså have betydning for hele (eller i hvert fald en stor del af) din målgruppe.
Identifikation: I journalistik er det centralt, at læseren kan identificere sig med det, der skrives eller tales om. Modtageren skal kunne sætte sig ind i hovedpersonen eller situationen. Typisk kan du opnå identifikation i dit blogindlæg gennem cases, som giver din modtager mulighed for at kunne sige: “Det er lige som mig”.
Sensation: Det skal være nyt og overraskende. Det må gerne være usædvanligt. Ideen her er, at det skal overraske modtageren og tiltrække manges opmærksomhed. Emnet for dit blogindlæg må altså gerne være noget, som din målgruppe ikke har hørt om før – måske har du nogle spændende undersøgelser liggende?
Konflikt: Konflikter er spændende og underholdende. Store eller små konflikter, det hele virker. Men når du laver blogindlæg, kan det være sværere at navigere i konflikter. Du kan dog med fordel tage fat i en debat, som du mener, at I har en løsning på. Bliv ikke en del af konflikten, men rid videre på den.
disse indlæg om Content marketing
Der er ingen kommentarer endnu.
Vær den første til at kommentere.