Royal Unibrew: Godt indhold skaber god balance mellem modtager og afsender

Tea Sletved

I Danmark kender vi især Unibrew for de Royal Beer, vi hælder indenbords og for deres støtte til rocken. Det sidste er en del af brandets content marketing, og selv om godt indhold betaler sig, kan det holde hårdt at modstå pres for kommercielle resultater, understreger Marketing & Trade Marketing Director Ilco Kwast.

Hvorfor bruger I content?

Vi bruger content til at blive mere relevante for de specifikke målgrupper, som vi ønsker at nå med vores budskaber. Vores bedste eksempel på content marketing er vores kampagne for Royal Beer, Tak Rock, der har stået på i et par år nu, og som er blevet tildelt flere priser. Her støtter Royal Beer virkelig rockmusik. Formålet er ikke kun at låne fra musikken, men også at give tilbage og bidrage til udviklingen af den. 

Tim_Christensen-1.png

Hvilke strategiske mål har I for jeres content marketing?

Det vigtigste er relevans og konsistens i vores kommunikation til målgruppen. Ved at bringe relevant content på det rigtige tidspunkt og sted, understøtter det vores mål om at være et produkt, som forbrugeren er mere tilbøjelig til at vælge.

Hvad er den største fordel?

Den største fordel ved content-drevet marketing er efter min opfattelse, at det leverer det kommercielle budskab på en ikke-påtrængende måde og hermed gør det mere acceptabelt, troværdigt og lettere at huske for forbrugeren. På grund af den merværdi, som godt indhold giver, er der en bedre balance mellem afsender og modtager, og det giver en win-win-situation, når det gøres godt. Styrken ved content marketing er nemlig, at det giver værdi til brandet og til forbrugerne på samme tid.

Hvad ser du som content marketings største svaghed?

Det faktum, at det lyder virkelig simpelt, men er ret svært at gøre rigtigt.

Hvad er den største fejl, I har foretaget i
forhold til content marketing?

Jeg vil sige, at den letteste fejl at begå er, når man går efter at gennemføre kommunikation, som ikke er baseret på en solid grund til at være til som produkt og en manglende forbrugerindsigt. Selv om både idéer og kommunikation ser fine ud,  så kommer det ikke til at drive dit brand i den nødvendige retning i henhold til din strategi.

Hvad kræver det af en organisation at kaste sig over content marketing?

En stærk positionering af brandet og evnen til at holde sig til strategien over tid. Det er hårdt at være konsistent, især i tider hvor kommercielle resultater er under pres.

Hvilke udfordringer ser du i at opbygge en
contentorganisation?

Det kræver en masse forberedelse, før du rent faktisk bør starte med at producere indhold. Så det kræver disciplin, research og vilje til at få alle rigtigt med i processen.

Hvad er dit bedste råd?

Sørg for, at du er helt klar på, hvorfor dit brand eksisterer, og hvad det er, det kan gøre for at tilføre værdi troværdigt.

Ilco_Kwast.png

Foto: Royal Beer

Denne artikel blev oprindeligt bragt i Content Marketing Magazine #9.

New call-to-action

Få tips og tricks til digital marketing i vores nyhedsbrev

Der er ingen kommentarer endnu.

Vær den første til at kommentere.