Sådan får du et meget mere relevant newsfeed på Facebook i 2019

Mikkel Kruse

Det er dén tid igen. Vi kan alle sammen mærke det. 2018 er ovre og et nyt år venter forude.

Du scroller igennem dit newsfeed på Facebook og bliver ligesom sidste år bombarderet med kattevideoer, billige tilbud og ligegyldige annoncer om babymos og barnevogne.

Indhold der, når du tænker over det, overhovedet ikke interesserer dig. Og for at det ikke skal være løgn, får du stadig daglige nyhedsopdateringer fra ham den irriterende fra folkeskolen.

Heldigvis kan du nemt slippe for at se indhold, annoncer og nyhedsopdateringer, som du ikke har nogen interesse for.

Med andre ord kan 2019 blive året, hvor du tager kontrol over dit newsfeed på Facebook. Og vi viser dig hvordan, du skal gøre.

I dette indlæg guider vi dig til, hvordan du hurtigt, simpelt og effektivt kan ændre dine annoncepræferencer på Facebook, så de passer til dig.

Tilpas dine interesser og indholdspræferencer

Lad os starte med at kigge på alle de annoncer, du hver eneste dag bliver præsenteret for i dit newsfeed på Facebook.

På din Facebook-profil skal du vælge ’Indstillinger’ og derefter ’Annoncer’ i menuen på venstre side, hvor du kommer til en side med ’Dine annoncepræferencer’. Her kan du lære, hvad der påvirker de annoncer, du ser og tage kontrol over din annonceoplevelse.

Selvom du aldrig har klikket på en annonce fra de viste websteder, opbygger Facebook en profil af dine interesser baseret på det indhold, du og dine venner deler.

Hvis du ikke længere ønsker at se billeder af søde hundehvalpe og babyer i dit newsfeed, så bliver du nok rigtig glad, når vi fortæller dig, at du næsten kan blive helt fri.

Under ’Dine interesser’ kan du til- og fravælge emner, temaer og interesser, som betyder noget for dig og tilføje dem til dine annoncepræferencer. Næste gang du logger ind på din Facebook-profil, vil du altså blive præsenteret for relevant indhold, som du selv har “valgt”.

Dine interesser

Fjern emner midlertidigt eller permanent

Hvis du slet ikke bryder dig om at møde indhold i dit newsfeed, der eksempelvis omhandler alkohol, kæledyr eller noget helt tredje, er det faktisk også muligt helt at fjerne annoncer med disse budskaber permanent. Dog kan Facebook ikke love dig, at der ikke sniger sig en kattevideo ind i ny og næ.

Skjul annonceemner

Fjern indhold fra virksomheder, du tidligere har interageret med

Har du tidligere tilmeldt dig konkurrencer eller skrevet dig op til nyhedsbreve på Facebook?

Ja, det har du nok gjort før eller siden. Og det betyder også, at du har givet dine personlige oplysninger til forskellige virksomheder, der nu bruger dem til at annoncere i dit newsfeed.

Selvom du ikke har givet en virksomhed adgang til din Facebook-profil, kan de nemlig stadig finde frem til dig via din email-adresse eller dit telefonnummer.

Facebook giver dig dog ikke mulighed for at slette de data, som annoncørerne har på dig, men du kan vælge at skjule alle annoncer fra de pågældende virksomheder.

Annoncører, du har interageret med

Brug dine personlige informationer til at forbedre dit newsfeed

Under "Dine oplysninger" kan du vælge om, faktorer som din forholdsstatus, uddannelse eller job må bruges til at målrette annoncer til dig. Hvis Facebook ved, at du er forlovet, vil du højst sandsynligt få flere bryllupsannoncer end tidligere.

Dine oplysninger

Hvad ved Facebook om dig?

Dér hvor det bliver en smule skræmmende er, når du klikker på "Dine kategorier". Her ser du alle de oplysninger, Facebook har på dig.

Nogle oplysninger, ligesom måneden hvor du blev født, kommer fra data, du frivilligt har angivet, da du oprettede din profil. Andre er dog baseret på, hvad Facebook har regnet ud baseret på observation af din adfærd.

Her kan du også fjerne kategorier, hvis ikke de passer, eller du ikke ønsker Facebook og annoncører kan bruge dem for at ramme dig med indhold.

Dine kategorier

Det er dog værd at huske på, at når du ændrer dine annoncepræferencer, påvirker det de annoncer, du ser, men det ændrer ikke det samlede antal annoncer. Der vil derfor være lige så mange annoncer i dit newsfeed som før. De bliver blot justeret, så de passer bedre til dig.

Og så var der jo lige ham den irriterende fra folkeskolen…

Under dine ’Præferencer for Nyheder’ i drop down-menuen i højre side, er der mange måder, hvorpå du kan tilpasse dit newsfeed efter hvilke venner eller grupper, du ønsker at se indhold fra først. Og hvem du overhovedet ikke ønsker at se indhold fra.

Menu

På den måde går du aldrig glip af din bedste ven eller kærestes opslag, fordi de altid vil blive vist øverst i dit newsfeed, mens du kan ’unfollow’ folk eller grupper, som du ikke længere ønsker at følge. På denne måde kommer de aldrig til at vide, at du ikke så deres seneste score i Farmville. Læs mere her.

Dine indstillinger

Træt af at se det samme gamle indhold?

Fat mod! Det er der også en løsning på.

I din venyhedernstre menu kan du under ’Nyheder’ vælge om, du vil se ’Relevante historier’ eller de seneste nye. Vælger du ’Seneste’ vil de nyeste annoncer blive vist øverst i dit newsfeed i stedet for indhold, du måske allerede har set.

Et skud ud til virksomhederne

At gå din Facebook-profil og annoncepræferencer igennem er ikke kun gavnligt for dig. Det er også gavnligt for virksomhedernes annoncering på Facebook. Eftersom brugerne selv vælger hvilket indhold, der interesserer dem, sikrer det, at virksomhederne får deres content ud til netop de folk, der selv ønsker det. Det er da “win-win”.

Så hér har du den. Guiden der giver dig kontrollen tilbage over din Facebook-profil, og giver dig en helt ny newsfeed-oplevelse, der er skræddersyet til dig.  

New call-to-action

Få tips og tricks til digital marketing i vores nyhedsbrev

Måske vil du også læse

disse indlæg om Distribution

Der er ingen kommentarer endnu.

Vær den første til at kommentere.