48 pct. at de danske virksomheder har allerede kastet sig over native advertising, eller også har de tænkt sig at gøre det snart. Og 48 pct. har tænkt sig at bruge flere penge på disciplinen i 2018, end de gjorde i 2017.
Så klar er konklusionen i en rapport om native advertising i Danmark, som Native Advertising Institute offentliggjorde tilbage i 2017. Og vi må derfor formode, at tallene er endnu højere i dag. Men hvem er folkene bag sådan et institut, og hvad er native advertising overhovedet?
Det sidste først. Du har muligvis allerede hørt om begrebet native advertising her på bloggen, men den officielle definition fra Native Advertising Institute lyder:
Native advertising er betalt annoncering, hvor annoncen i form, følelse og funktion matcher indholdet i det medie, det optræder i. Native Advertising skal indeholde relevant, værdifuldt og ikke-forstyrrende indhold, som rammer publikums forventninger.
Det skal altså matche det medie-indhold, som modtageren er i gang med at konsumere. Det er ikke nok, at indholdet er placeret samme sted som medieindholdet, så en annonce, der er placeret midt i dit Facebook-feed, er altså ikke mere native advertising end en annonce placeret midt i mellem artiklerne på mx.dk eller pol.dk.
Hov, det lyder da lidt som content marketing, vil du sikkert tænke, og det har du helt ret i. Det er alle de samme virkemidler, man bruger, men groft sagt handler content marketing om at opbygge sine egne medier, mens native advertising er, når man får sit indhold ud af leve på andre mediers platforme. Det kan være old school papiraviser, sociale medier, nyhedsblogs eller noget andet.
Formålet kan i princippet sagtens være det samme - salg, brand awareness, eller at opbygge et medie - og native advertising kan være et element i et content marketing program, hvor man giver sit indhold større vinger, end ens egen permission base for eksempel.
Og hvad er så det institut. Jo, i takt med, at native advertising vinder frem, opstår det jo et stort behov for at forstå, hvordan man får det til at virke. Det har vi sat os for at hjælpe til med, og derfor har Brand Movers fået en søster. Hun hedder Native Advertising Institute (NAI), og hun er blevet bragt ind i denne verden for at hjælpe brands, bureauer og medier med at få større succes med native advertising.
NAI er født international. Det er vores ambition at lave det vigtigste medie i verden inden for native advertising og den største konference på kloden. Den første udgave af Native Advertising Days er allerede ved at tage form, og vi har sikret os en perlerække af verdensklasse-talere fra virksomheder som New York Times, Dell, Time Inc., One Two Four, MediaCom Beyond Advertising, Carlsberg, TV2, Altimeter Group og mange flere.
Vores søster kan du følge på www.nativeadvertisinginstitute.com, og så vil native selvfølgelig også bliver behandlet løbende her på bloggen.
Der er ingen kommentarer endnu.
Vær den første til at kommentere.