Hold. Nu. Op. NFT’er fylder meget i både traditionelle og sociale medier, såvel som på business- og marketingblogs online. Historier om investeringer som på ultrakort tid kaster tusinder, og nogle gange millioner, af dollars af sig har skabt en hype om NFT’erne, og nu er brands begyndt at lancere egne NFT’er.
Udviklingen går hurtigt, og frygten for at misse en mulighed, eller udtrykt med et moderne begreb FOMO, kilder allerede i maven på mangen en marketer.
Spørgsmålet er dog, om der overhovedet er grund til at føle et pres for at hoppe med på “The NFT Hype Train” – for hvad kan NFT’er egentlig bruges til for din virksomhed, og hvad kan de bidrage med til din content marketing strategi?
Dét er de centrale spørgsmål, vi besvarer med dette indlæg. I sidste ende, er det selvfølgelig op til hver enkelt virksomhed at vurdere om NFT’er giver mening, men vi giver indsigt i teknologien og trenden – og sidst i indlægget hjælper vi jer med at afklare jeres ståsted.
I første omgang handler det dog om at blive klogere på NFT’er, og hvordan et brand kan bruge dem. Du får derfor svar på følgende:
NFT står for ‘Non Fungible Token’, og så er alle jo med… alle med forstand på kode, måske. Det betyder egentlig bare ‘ikke ombyttelig polet’, men at definere noget ud fra, hvad det ikke er, er som bekendt en ringe hjælp.
Glem derfor i første omgang den tekniske forklaring.
Dét, du skal vide, er, at en NFT dokumenterer et ejerskab. Tænk på det som skødet på et hus, bare for en digital fil – en billed- eller musikfil for eksempel. Køber du en billedfil som NFT, så er du nu og for altid, eller indtil du sælger den videre, ejeren af den originale billedfil. Det kan godt være alle mulige andre har det samme billede, men du er den eneste, som kan dokumentere du ejer det. Du ejer altså originalen og alle andre er kopier.
Du ejer imidlertid ikke rettighederne til billedet. Du kan derfor ikke tjene penge på, at andre bruger billedet, og du kan ikke trække folk i retten, som bruger billedet uden at spørge først. Du ejer den originale fil, men ikke brugsretten.
Og så lige lidt om det tekniske alligevel.
NFT’er er som nævnt en digital fil, et stykke kode, som lagres i en blockchain, for eksempel Ethereum. For at købe en NFT, skal du derfor oprette en digital wallet og “veksle” klingende mønt til kryptovaluta, før du kan købe NFT’en. Efter købet ligger NFT’en i din wallet, så mister du adgangen til den, mister du også adgangen til din NFT.
Du har sikkert set nogle af overskrifterne, hvor eksempelvis en NFT af kunstneren Beeple blev solgt for mere end 69 millioner dollars og Justin Bieber købte en Bored Ape Yacht Club NFT for 1,29 millioner dollars.
Begge dele er udtryk for en moderne, digitalt funderet investeringskultur, hvor hvad som helst, som kan omsættes til digital kode, i princippet kan udgøre en investeringsmulighed. Filerne bliver købt og solgt som samlerobjekter, og i 2021 blev der brugt over 25 milliarder dollars på salg af NFT’er.
Teknologien er endnu så ny, at man ikke rigtig kan tale om traditioner og plejer, men det at investere i NFT’er som samlerobjekter er den p.t. mest udbredte måde at benytte NFT’er på.
Man kan dog også benytte sig af NFT’er på en lidt anden og mere funktionel måde. Selve det, at hver NFT er unik betyder, at man kan tilskrive en NFT en oplevelse, service el.lign. og sikre, det kun er ejeren af NFT’en, som har adgang til den.
En NFT kan dermed give adgang til ydelser og services eller oplevelser præcis som en billet samtidig med, at den kan sælges videre på markedet. Med denne form for “utility NFT” kan en virksomhed styre adgangen til særlige services, rådgivning og eksklusive oplevelser.
Nogle NFT’er kombinerer de to former. Bored Ape Yacht Club, for eksempel, har en særlig Discord-server, som du kun får adgang til, hvis du ejer en BAYC-NFT, men så kan du også chatte med alle de andre ejere, som inkluderer kendisser som Jimmy Fallon, Paris Hilton og som nævnt Justin Bieber.
Budweiser: Bryggeriet har lanceret 1.936 forskellige NFT’er, som består af digitale billeder af deres første dåse fra året 1936, kombineret med historiske fotos og lignende. Hver NFT er unik og ud over videresalgsværdien giver NFT’erne adgang til fordele, oplevelser og gaver hos Budweiser.
Taco Bell: Fastfood-kæden lancerede 25 digitale billeder, såkaldt krypto-kunst, inspireret af retter fra deres menu. Hver NFT blev solgt for kun én dollar stykket, men tanken er, at de skal sælges videre igen og igen, for Taco Bell modtager 0,01 procent af alle fremtidige transaktioner. Eller rettere sagt, Taco Bells velgørenhedsorganisation Live Más Scholarship, som uddeler legater til studerende i USA, får en del af hvert salg.
Lamborghini: Bilfabrikanten udviklede et NFT-projekt med både en fysisk genstand og et digitalt billede. Fem kunstværker af en Lamborghini, som flyver ud i rummet fra Jorden med tilhørende “Space Key”. Denne “nøgle” indeholder et stykke kulfiber, der har været ude i rummet, og et link til det digitale billede.
Det korte svar er, at NFT’er har værdi, når folk synes, de har værdi. Et digitalt billede af en lettere pixeleret kat, som flyver over himlen med regnbuer efter sig har ret beset ingen iboende værdi, men på internettet blev billedet et fænomen og Nyan Cat NFT’en blev solgt for 590.000 dollars i februar 2021.
De tre brand-eksempler ovenfor har, som du måske har bemærket, det tilfælles, at det er brands, med bred tilslutning i offentligheden, og som i forvejen har stor samlerværdi. Det er med andre ord relativt nemt for virksomheder med et stærkt brand at omsætte dette til NFT’er. Der er mange, som gerne vil have “en bid” af Taco Bell eller Budweiser.
Anderledes forholder det sig med utility NFT’er som giver adgang til services, kurser og lignende. Her er det mere værdien af slutproduktet, altså dét NFT’en giver adgang til, der betyder noget end selve NFT’en.
Der er dog stadig tale om en oplevet værdi – en værdi, eller potentiel værdi, som køberen tillægger NFT’en, og det bringer os videre til næste emne:
I content marketing bestræber vi os på at give folk viden, som har værdi for dem, og som de kan bruge i hverdagen til at løse eventuelle problemer og informere deres næste investering eller køb.
Det er ikke umiddelbart en proces, som passer særligt godt til handel med NFT’er.
Men det betyder ikke, NFT’er og content marketing er uforenelige størrelser, for content marketing skaber relationer mellem et brand og kunderne. Content marketing skaber fællesskaber, opbygger communities, og dermed kan content marketing skabe den hype, som giver NFT’erne værdi.
Du kan således sagtens arbejde med content marketing uden at røre NFT’er med en ildtang, men omvendt får du mere ud af at sende NFT’er på gaden, hvis du arbejder med content marketing.
Selvom NFT’er får stor opmærksomhed for øjeblikket, og der er store summer involveret, er NFT’er endnu ikke slået igennem til den almindelige forbruger. De rige, de kendte og dem med fingeren på den teknologiske puls har taget NFT’er til sig, men kigger man på google-indekset over antal søgninger, via Google Trends, er NFT’er langt fra et bredt gennembrud.
Det er derfor, vi mener, at du ikke behøver skynde dig at lancere egne NFT’er, men i stedet bruge noget tid på at finde ud om og hvordan virksomheden måske kan få udbytte af dem.
Vi ser især i øjeblikket to grupper af virksomheder, for hvem det giver mening at beskæftige sig med NFT’er:
Den første gruppe er virksomheder med dedikerede kunder. Store virksomheder med høj brandværdi, hvor kunderne i forvejen køber merchandise, samler på “limited editions” og nærmest opfører sig mere som fans end kunder.
Hvis din virksomhed har en fankultur omkring sig - eller måske ansatte med høj gennemslagskraft, kan den opmærksomhed og popularitet drive værdien af NFT’er op, og så kan det måske give mening at lancere egne NFT’er.
Den anden gruppe af virksomheder er dem, som er first movers, dem med fingeren på pulsen og for hvem, det er vigtigt at skilte med, de følger med den teknologiske udvikling. For dem er der (marketing)værdi i at lancere egne NFT’er og derigennem være med til at påvirke, hvordan NFT’er bliver brugt og til hvad.
Hvis din virksomhed primært henvender sig til kunder, som selv er first movers og som derfor er optagede af NFT’er, så bør du også være det, og måske kan det give mening at lancere egne NFT’er.
Om du kan se dig selv og din virksomhed i én af de ovenstående eksempler eller ej, er det som nævnt i begyndelsen op til hver virksomhed at vurdere, om NFT’er er relevante nu, i fremtiden eller måske slet ikke.
Her på bagkanten af indlægget, får du tre spørgsmål, som du kan bruge til at afklare, om NFT’er giver mening for din virksomhed. Svarer du på dem, har du et godt udgangspunkt for at konkretisere et NFT-projekt, som kan skabe værdi for kunderne og for virksomheden:
Omvendt, hvis NFT’er ikke passer ind i jeres strategi, ikke fremmer jeres mål eller måske ikke er noget, jeres kunder interesserer sig for, så lad NFT’er være NFT’er – for så går I ikke glip af noget.
disse indlæg om Content marketing
Der er ingen kommentarer endnu.
Vær den første til at kommentere.