Du kan have en strategi, men uden personaer famler dit content i blinde. Det mener content marketing-ekspert Heidi Cohen, som oplever, at virksomheder ikke har en chance for at påvirke deres målgrupper i dag, hvis de ikke helt præcis ved, hvem de taler til. Det er derfor tid til at se verden gennem dine kunders øjne.
“For at du kan trænge igennem til dine kunder, er du nødt til at vide præcis, hvad de gerne vil høre om – ellers er der hurtigt nogen, som stikker af med deres opmærksomhed.”
Sådan siger Heidi Cohen, som har arbejdet med markedsføring i over 20 år og i dag er president i konsulentfirmaet Riverside Marketing Strategies. Der er sket en eksplosion i mængden af information, der strømmer fra internettet, og hvis du ikke kender din målgruppe, prøver dit content at tale til alle, mener hun. Resultatet er uspecificeret og generel information, som ingen finder brugbart og med meget lille sandsynlighed engagerer dine kunder.
“Ved at skabe personaer fjerner du gætteriet fra dine content marketing-indsatser, fordi du helt præcis, hvem dine kunder, kundeemner, influencers og slutbrugere er. Det betyder, at du skal tilpasse din markedsføring, så den imødekommer din målgruppes specifikke behov. Samtidig gør personaer din content-produktion langt mere strømlinet og effektiv, fordi alle dine ansatte ved lige præcis, hvem de målretter deres kommunikation mod,” siger Heidi Cohen.
For at kunne skabe præcise personaer er der en række ting, som du skal vide om din målgruppe som f.eks. navn, køn, alder, bopæl, jobtitel, problemer, mål og drømme. Heidi Cohen anbefaler, at første skridt på vejen mod at indsamle den nødvendige information er at tale med ansatte i organisationen, som arbejder med salg og kundeservice. Fordi de interagerer med kunder og kundeemner til daglig, har de en stor forståelse for deres behov og problemer. Men det er ikke nok kun at indsamle kvalitativ viden – det er også vigtigt, at benytte sig af kvantitative metoder.
“Ved at analysere dine kunders tidligere købsadfærd kan du identificere, hvad de køber og hvilken type markedsføring, der appellerer til dem. Brug også data til at fastlægge dine kunders demografi, interesser og rentabilitet, så du undgår at tiltrække kundeemner, som ikke er værdifulde for din virksomhed,“ siger Heidi Cohen.
Hvis du vil skabe personaer, som i sandhed kan gøre din content-strategi succesfuld, er det vigtigste imidlertid, at du sætter dig selv i dine kunders sted og ser verden gennem deres øjne.
“Du må aldrig se på din persona gennem et virksomhedsperspektiv, for så opnår du ikke en fuldkommen forståelse for deres reelle behov og problemer,” påpeger Heidi Cohen.
Før du kan skræddersy dit content, skal du derfor kende din målgruppes …
“Når dit content så passer præcis til, hvad din målgruppe helst vil høre om, hvordan og hvornår de vil have indholdet leveret, og på hvilke enheder de foretrækker at bruge det, er det ikke længere en tilfældighed, om du formår at påvirke dem i den retning, du ønsker,” siger Heidi Cohen.
Hvert af punkterne har tre-seks uddybende spørgsmål - du kan se hele guiden her.
Vil du have en komplet og meget udførlig guide til at skabe content marketing-personaer, er indlægget her sandsynligvis lige det, du har brug for.
Som præsident for konsulentfirmaet Riverside Marketing Strategies har Heidi Cohen mere end 20 års erfaring med at simplificere de komplekse koncepter bag de skiftende marketing udfordringer.
Hun har været chef i marketingafdelingerne i globale virksomheder som Citibank, Bertelsmann og The Economist, undervist på en stribe universiteter og givet keynotes over det meste af verden.
Du kan besøge hendes hjemmeside her eller følge hende på Twitter her.
Fotos: iStock, Brian Snelson / Flickr
Denne artikel blev oprindeligt bragt i Content Marketing Magazine #3. Du kan finde den og alle andre udgaver af magasinet her.
Der er ingen kommentarer endnu.
Vær den første til at kommentere.