Hvis du smutter en tur forbi Google og laver en søgning på ‘influencer marketing’ disker søgemaskinen op med godt 15 millioner resultater, som du kan gå ombord i for at blive klogere på et at tidens hotteste buzzwords. Og mange af disse resultater giver dig tilmed definitionen af influencer marketing.
Og så skulle den hellige gral jo være velforvaret - men det er den altså ikke.
Udfordringerne er, at
Nogle af definitionerne på influencer marketing lyder som følger:
Selvom flere af de overstående definitioner grundlæggende har fat i essensen af influencer marketing, så rammer ingen af dem helt plet.
Derfor tillader jeg mig her at give dig min definition:
“Influencer Marketing er en praksis, hvor du engagerer interne og eksterne industrieksperter med aktive netværk til at hjælpe dig med at nå målbare forretningsresultater”.
Og med den definition på plads vil jeg altså også gerne understrege, at en sund tilgang til influencer marketing ikke er at prikke til eller fylde bankbogen op hos en foretrukken influent og så forvente, at du får beløbet ti-fold igen i fortjeneste.
Hvis du virkelig ønsker at se effekten af et influent-samarbejde, så er det vigtigt at du sætter dig ned og udvikler et ordentligt program, der er understøttet af en reel og målbar intension.
Hvis jeg skal være helt ærlig, så er influencer marketing langt fra et godt fit for alle virksomheder.
Selvom det er rigtig nok, at du kan finde eksperter indenfor ethvert felt, så er det ikke sikkert, at dit publikum bliver motiveret af at læse indhold fra eksperter eller høre dem kloge sig.
Når du starter med at lede efter eksperterne i din branche, så er det helt essentielt, at du tager skyklapperne af og går bredt ud i din søgen.
Det er sjældent nok kun at vælge de mest populære influenter. I stedet skal du sikre dig, at du finder de rigtige influenter - influenter som er på bølgelængde med dit brand og dine værdier, og influenter der måske allerede taler ind i din dagsorden.
Et godt mix af anerkendte eksperter, ‘populære influenter, interne eksperter, up-and-comers og andre ekspertyper er et langt bedre udgangspunkt, hvis du vil sikre dig et både alsidigt og spændende influent-program, og du har i langt de fleste tilfælde en bedre chance for at falde i god smag hos dit publikum.
Et godt mål for et sundt influent-samarbejde bør til enhver tid være at skabe en stærk relation, der er giver værdi for begge parter.
Co-creation af indhold, som fungerer både til dit eget publikum, til deres og til jeres fælles publikum, er kimen til opbygning og/eller bibeholdelse af troværdighed.
Selvom det er rigtigt, at du kan være nødt til at betale nogle influenter for deres ydelser fra tid til anden, så er en 100 pct. pay-to-play model ikke en bæredygtig løsning.
Mange brands investerer lige nu hundretusindevis og i nogle tilfælde endad millioner af kroner i influent-drevne marketingprogrammer, som kun er fokuseret på at skabe brand awareness.
Og forstå mig ret, når jeg siger, at der på ingen måde er noget galt i at have en awareness-strategi, for brand awareness er essentiel for ethvert brand.
Men ekspertindhold har et langt større potentiale og hører også til længere nede i den famøse salgstragt. Og selvom der kan være forskel på B2B og B2C, så kan en integreret marketing-strategi, som omfatter influenter, bruges aktivt til at generere omsætning.
Adgang til influencer marketing-værktøjer og platforme kan helt sikkert gøre arbejdet en hel del lettere.
Men selv ikke de mest fancy værktøjer kan gøre det ud for en solid strategi for, hvordan du inkorporerer influenter i dit digitale marketing-mix. Din bedste chance for succes beror på, at du og dit team (eller jeres content-bureau) sætter sig ned sammen og bygger en strategi, som er baseret på målbare forretningsmål.
Mit team hos TopRank Marketing har i flere år aktivt engageret eksperter til at co-create indhold både til vores eget marketing-program, men også til vores kunder.
Vi ved, at vejen til succes med influencer markerting ikke er snorelige. Men den er farbar, og hvis du holder øje med jeres strategiske ‘kortlægning’, så har du langt bedre odds for at nå i mål med resultater, der er til gavn for både dig selv, dine kunder og dine influenter.
disse indlæg om Content marketing
Der er ingen kommentarer endnu.
Vær den første til at kommentere.