Inspiration: Hvordan bruger andre deres content marketing-budget?

Alexander Højfeldt Lund

Content marketing fylder stadig en stor del af virksomhedernes marketingsbudget.

Det viser vores seneste rapport “Content Marketing i Danmark 2023”, som er lavet på baggrund af svar fra 261 respondenter indsamlet i august og september 2023.

34 procent af besvarelserne kommer fra B2C-virksomheder, 66 procent kommer fra B2B-virksomheder. 77 procent af virksomhederne har arbejdet med content marketing i mere end tre år.

29 pct. af det samlede budget i disse virksomheder bruges på content marketing i 2023, og det er mere end sidste år. 

Men hvordan bruger danske virksomheder så content marketing-budgettet? Hvad bliver der satset på? Hvad kan du lære af det? Det skal vi se nærmere på i dette blogindlæg.

Hvor meget af budgettet bliver brugt på content marketing?

Overordnet kan man sige, at content marketing stadig tager en stor del af det samlede marketingbudget hos danske virksomheder.

Næsten hver tredje krone (29 procent) går til det værdiskabende indhold. For virksomheder med de mest effketive content marketing-indsatser er tallet en lille smule højere på 33 procent.

30 procent skruer op for investeringen i content, mens 49 procent vil bruge det samme, men stigningen har aftaget en smule fra sidste år, hvor 44 procent øgede investeringen, mens 40 fastholdt niveauet. 

Under alle omstændigheder er det tydeligt, at content marketing er en uhyre væsentlig post hos de danske virksomheder, og kun 1 procent har tænkt sig at bruge mindre i år sammenlignet med sidste år.

Skærmbillede 2023-11-06 kl. 14.52.42

Hvad bliver content marketing-budgettet brugt på?

Men hvad bruger de danske virksomheder så deres content marketing-budget på? Sådan helt konkret?

Skærmbillede 2023-11-06 kl. 14.54.15

Video har i flere år ligget solidt nummer et, når vi har spurgt til, hvad virksomhederne vil bruge flere penge på end året før. 

Det er fortsat billedet, men hvor det sidste år var 61 procent, der ville øge investeringen i video og året før 65 procent, er tallet nu faldet til 44 procent. Det er stadig en solid stigning, men dog mindre, og det bliver spændende at se, om det fortsætter nedad til næste år. 

Men den store fokus på video betyder, at video fortsat er indhold, der performer og driver værdi for virksomheder i deres content marketing-indsats. Ellers ville marketingschefer og direktører ikke investere i formatet.

Til gengæld må sidste års nummer to, sociale medier nu dele sin andenplads med SEO. Det er en overraskende tendens, og vi forventer, at billedet ændrer sig markant næste år. 

Vi forudser nemlig, at AI kommer til at ændre søgemaskinerne dramatisk, især for content marketing. Vores bud er, at værdien som trafikkanal falder markant, mens sociale medier vinder frem. Vi får se til næste år, om vi har ret.

Allerede nu kan vi nemlig se, at kunstig intelligens vinder frem i virksomhedernes budgetter. 28 procent af de danske virksomheder forventer nemlig, at de vil bruges en større andel af budgettet på kunstig intelligens.

Du kan læse mere om, hvordan du bruger kunstig intelligens i content marketing lige her.

CMDK2023_email_CTA

Få tips og tricks til digital marketing i vores nyhedsbrev

Der er ingen kommentarer endnu.

Vær den første til at kommentere.