Lækre produkter og services samt masser af content af høj kvalitet er et godt fundament for at skabe en succesfuld forretning. Hvis ingen får øje på dét, din virksomhed tilbyder, er det imidlertid alt sammen blot skønne spildte kræfter.
Der var engang, hvor den organiske rækkevidde på sociale medier og i søgemaskinernes resultater var kilden til succes. I dag er rækkevidden dog for lav, og konkurrencen for høj, så hvad gør du?
Svaret er online annoncering.
Ved at annoncere online har du mulighed for at ramme præcis de målgrupper, du går efter, i de rigtige områder og på det rigtige tidspunkt. Online annoncering giver dig således en “forlomme” til at få dit content i øjenhøjde med potentielle kunder.
I dette indlæg gennemgår vi, hvad online annoncering er, hvad fordelene er, hvilke kanaler du kan benytte til online annoncering, samt hvilke platforme du kan bruge, og hvordan du kommer i gang med online annoncering.
Hver gang du betaler for at få noget promoveret eller præsenteret for en bestemt målgruppe på internettet, er det i princippet online annoncering. Hvad enten det er reklamer i form af billeder og bannere med produkter og tilbud eller betalt distribution af gennemtænkt content som artikler og videoer, så er der tale om online annoncering.
Arbejder du fokuseret med content, er betalt distribution et must. Du kan læse om hvorfor og blive klogere på, hvordan andre virksomheder benytter betalt distribution i vores indlæg: Derfor skal du bruge betalt distribution på sociale medier
Betalte opslag på Facebook og LinkedIn såvel som annoncer i søgeresultaterne hos Google er eksempler på, og nogle af de mest brugte former for, online annoncering.
Men hvad er fordelen ved online annoncering?
Helt overordnet ligger fordelen ved online annoncering i den høje grad af kontrol, du får ved at annoncere digitalt. Du får nemlig fuld kontrol over, hvem du rammer, og hvordan budgettet bliver brugt under hele kampagnen.
Med online annoncering kan du:
Online annoncering er altså det diametralt modsatte af “set it and forget it”. Du kan (og bør!) nemlig justere på knapperne undervejs og derved følge strømmen og gøre mere af det, der fungerer bedst, for at få mest ud af budgettet.
Som virksomhed bør dit fokus med online annoncering være at være tilstede dér, hvor dine kunder er. Bortset fra eventuelle relevante nichekanaler som fora og brancheportaler vil du formentlig kunne finde dine kunder på sociale medier og hos søgemaskinerne.
På de sociale medier kan du i høj grad vælge dit publikum ud fra både adfærd, alder, geografisk placering og meget mere. Du kan desuden aktivt udnytte de interessefællesskaber, der findes på disse medier, til at opbygge relationer til din virksomhed.
De sociale medier handler overordnet om at inspirere potentielle kunder til at bruge tid på dit site og dermed få chancen for at konvertere dem.
Det er let at se sociale medier som blot Facebook, men selvom Facebook stadig er et medie de fleste herhjemme er aktive på, kan andre sociale medier være lige så gode. Når det kommer til online annoncering, kan andre medier i nogle tilfælde fungere bedre end Facebook. Det afhænger som altid af din målgruppe.
Afhængig af din virksomheds målgruppe, og hvilke produkter eller services den tilbyder, kan LinkedIn, YouTube og Instagram potentielt give bedre ROI end Facebook.
Annoncering på LinkedIn, Youtube, Instagram, Facebook osv. skal være en integreret del af din samlede strategi for sociale medier. Vi har lavet en tjekliste, der gør det lidt nemmere for dig at udarbejde din strategi.
Tjeklisten gennemgår de seks vigtigste trin for at få succes med din indsats, så du skaber trafik til dit indhold og website med fokus på i sidste ende at konvertere trafikken til leads og købende kunder.
Download vores tjekliste helt gratis her, eller læse mere om i vores guide om annoncerings strategier på sociale medier.
Selvom der findes flere forskellige søgemaskiner, er Google så dominerende, ikke mindst på det danske marked, at det i realiteten ikke giver mening at snakke om Yahoo, Bing eller DuckDuckGo.
Annoncering i forbindelse med søgeresultaterne i Google gennem Google Ads kan være super effektivt og sikre, at din virksomheds content bliver set. Hvor sociale medier handler om inspiration, handler Google Ads om efterspørgsel. Det er nemlig de kunder, som søger efter termer og produkter, der relaterer sig til din virksomheds aktiviteter, der får dine annoncer at se.
Det er de færreste brugere, som klikker videre til anden og tredje resultatside, når de søger på Google. Det betyder, at konkurrencen om at ligge på første side typisk er meget hård og det kræver en lang, kontinuerlig SEO-indsats at erobre en placering der.
De første fire resultater på Google er imidlertid reserveret til annoncer. Ved at annoncere på resultatsiden i Google sikrer din virksomhed sig en plads i toppen og bliver dermed set af flere potentielle kunder.
På den måde øger annoncering på Google trafikken til dit website, som du kan konvertere til flere kunder.
Social og Google Ads fylder meget i online annoncering, men det er også værd at kigge på native advertising, som sammen med data og moderne digitale annonceringsværktøjer kan tiltrække de helt rigtige kunder til din virksomhed.
Native advertising placerer content på online medier, som ligner dette medies egne historier i form og indhold. Dette content bliver deklareret som annonce, men på grund af sammenfald mellem emnerne på mediet og dit contents indhold, er der en høj grad af relevans for kunden.
Med native advertising kan du udnytte de data, der bliver indhentet om en given kunde, til at placere skræddersyet content på relevante medier og derved fange deres opmærksomhed på det rigtige tidspunkt. Interessefællesskabet mellem kunden og din virksomhed øger sandsynligheden for, at kunden reagerer på dit content.
Hvis du har brug for at se et eksempel på, hvad native advertising er, kan du hoppe over på EkstraBladet, hvor Flemming Møldrup og Mathias Hundebøll indgår i en artikel, der er udarbejdet i samarbejde med Siemens Hvidevarer.
Det er individuelt, hvilke kanaler der passer til din virksomhed og de kunder, I gerne vil i kontakt med. Hvis I selv har svært ved at afdække, hvilke kanaler der er relevante for jer, eller I ikke får nok ud af de kanaler, I arbejder med for tiden, kan det være en god idé at tage kontakt til et bureau.
Et bureau med kompetencer inden for online annoncering vil både være i stand til at finde relevante kanaler og hjælpe jer med over tid at justere jeres tilstedeværelse efter de data og erfaringer, der bliver indhentet.
Som nævnt i begyndelsen af dette indlæg er løbende justeringer nemlig en vigtig del af online annoncering, og det hjælper at have erfarne samarbejdspartnere til at assistere med disse justeringer.
Hver af de kanaler, du benytter til online annoncering, har sit eget kontrolpanel, hvor du kan styre annonceringen. Det kræver ikke den store tekniske viden at benytte disse systemer, men er du aktiv på flere kanaler, med måske flere aktive kampagner ad gangen, kan det godt blive lidt uoverskueligt.
Der findes systemer, hvorfra du kan styre flere sociale medier, og som kaldes Social Media Management-systemer. Måske har du hørt om Hootsuite eller Falcon.io.
Herfra kan du lave opslag, styre kampagner og annoncering på Facebook, Instagram, LinkedIn og andre sociale medier, og det gør det lidt nemmere at bevare overblikket.
Google Ads og annoncering på YouTube, som også er ejet af Google, finder sted i Google Ads kontrolpanelet.
Det skal siges, at der er rigtig mange muligheder og “knapper”, man kan dreje på, når det gælder online annoncering. Derfor er det ofte en god idé at få noget professionel hjælp til at sætte systemerne op og komme godt fra start.
Hos Brand Movers hjælper vi gerne med både afklaring af kanaler, opsætning af annoncering, monitorering og justering af online annoncer. Vi har kompetencer inden for betalt distribution, SEO og content udvikling samt produktion, og har dit firma brug for hjælp til en overordnet content strategi, hjælper vi også med dét.
Hvis du er nysgerrig på, hvordan vi kan hjælpe din virksomhed med at få mere ud af online annoncering og indholdsbaseret marketing, kan du kontakte vores konsulenter for et uforpligtende møde.
disse indlæg om Distribution
Der er ingen kommentarer endnu.
Vær den første til at kommentere.