I arbejdet med marketing og online annoncering er det fuldstændig umuligt at komme uden om Google, der i skrivende stund har intet mindre end 5,6 milliarder søgninger om dagen, hvilket svarer til 63.000 søgninger i sekundet. I gennemsnit foretager hver person 3-4 søgninger på Google dagligt.
For de fleste, der endnu ikke har beskæftiget sig med annoncering på Google, kan det virke intimiderende at komme i gang. Og frygten for at træde ved siden af kan i mange tilfælde overvinde modet til sætte sig ned og få planlagt de første annoncer.
Men for hver dag, du ikke annoncerer på Google, overhaler dine konkurrenter dig bare i kapløbet om alle de gode leads og købende kunder.
Vi hjælper dig godt i gang med en guide, der netop er tiltænkt dig, der er nybegynder.
I guiden her kan du forvente:
Når du søger efter noget på Google, vil du i mange tilfælde se annoncer som det første. Særligt når du søger efter produkter eller ydelser, vil Google prioritere at vise dig annoncer fra betalende Google Ads-kunder, hvor intentionen er at sælge dig noget.
Det vil være tydeligt at afkode hvilke søgeresultater, der er betalte annoncer, da det altid er markeret, som du kan se på billedet herunder. Hvis du eksempelvis søger på søgeordet “taske”, vil Google formode, at der er en købsintention bag din søgning, og derfor vil du få vist et bredt udvalg af betalte annoncer om specifikke produkter, der går ind under kategorien “tasker”.
Google Ads kan derfor forklares som en digital annonceringsplatform, der mod betaling tilbyder virksomheder at få vist deres produkter eller services til brugere, der søger efter specifikke søgeord.
Virksomhederne har altså betalt Google for pladsen øverst i søgeresultaterne. Det har de gjort ved at oprette en gratis Google Ads-konto, hvorefter de har startet deres egen Google annoncerings-kampagne for ordet “taske”.
Ved at gøre det øges sandsynligheden for, at virksomhederne får de helt rigtige besøgende ind på hjemmesiden. Besøgende, der har vist interesse for deres services eller produkter, og som derfor har stort potentiale for at kunne konverteres til købende kunder og salg.
Annoncering på Google Ads har vist sig at være et meget effektivt redskab for rigtig mange virksomheder verden over. Men hvad er det helt præcist, der gør Google Ads til en attraktiv platform for lige netop din virksomhed? Der er især tre områder, hvor Google Ads hjælper din forretning:
Google annoncering kan målrettes specifikt til dit ønskede kundesegment, hvilket har mange fordele. Det er for eksempel yderst omkostningseffektivt, da du i forvejen ved, hvem du gerne vil sælge til. Derfor kan du undgå at bruge penge, tid og energi på at annoncere dine produkter til en masse forbrugere, der slet ikke er interesserede i din virksomheds ydelser.
Ved brug af Google annoncerings-kampagner kan du opnå et højere investeringsafkast, end du ville gennem andre former for online annoncering. Det skyldes, at når forbrugeren ser din annonce, vil sandsynligheden for, at de klikker sig ind, være højere. Det øger sandsynligheden for salg, da de bliver eksponeret for din virksomheds produkter eller ydelser, og dermed bliver potentielle kunder.
Hvis dine potentielle kunder ser din annonce uden at klikke sig ind på den, er der stadig mulighed for gevinst på et senere tidspunkt. Dine potentielle kunder vil ubevidst associere din virksomhed med det produkt, du har annonceret. Hvis de på et senere tidspunkt alligevel får brug for produktet, du sælger, vil de være tilbøjelige til at klikke sig ind på dine annoncer eller organiske søgeresultater på Google. Det er ren og skær branding.
Når det kommer til kampagneplanlægning, er der især to begreber, du skal kende til.
Dem forklarer vi herunder.
Cost Per Click, forkortet til CPC, er et velkendt begreb inden for online marketing. Det defineres ved at angive, hvor meget du betaler, hver gang en person klikker sig ind på din virksomheds hjemmeside efter opstart af en Google annoncerings-kampagne.
Det vil sige, at dine Google Annonceringsomkostninger beregnes ud fra CPC. Det betyder, at du betaler en pris for din annonce på Google, som er beregnet ud fra, hvor mange der rent faktisk klikker på din annonce.
CPC er et væsentligt begreb og parameter at være opmærksom på, for bag hvert klik sidder en person, der rent faktisk bliver en potentiel kunde, når hun klikker ind på dit website.
Du investerer altså i potentielle kunder ved at benytte dig af Google annoncering.
Quality Score er Googles kvalitetsvurdering af den hjemmeside, som din kampagne på Google leder til.
Det er en vurdering af din hjemmesides relevans for potentielle kunder, og jo bedre en Quality Score din hjemmeside får, jo bedre vil Google behandle og tilgodese den.
Scorer din annoncerede hjemmeside en god vurdering, vil den nemlig blive favoriseret over andre konkurrerende annoncerede hjemmesider, hvis de scorer en dårligere vurdering.
Du vil derfor opleve, at du får lavere CPC end dine konkurrenter, hvis dette sker. Det medfører, at du skal betale mindre for det samme antal klik end dine konkurrenter.
Her er en række faktorer, som har indflydelse på din annoncerede hjemmesides Quality Score:
Det er vigtigt, at din hjemmesides Click Through Rate er i top. Det betyder, at din hjemmeside skal kunne loade hurtigt, når der bliver klikket på den. Folk har ikke tålmodighed til, at din hjemmeside skal loade i længere tid. Hav derfor styr på din hosting, så dine potentielle kunder kommer hurtigt videre fra Google til din hjemmesides landingpage.
Det er også enormt vigtigt, at søgeordet er repræsenteret i annonceteksten. Er søgeordet eksempelvis “tasker”, skal det stå i teksten for din annonce.
Derudover skal din hjemmesides landingpage være tiltalende for vedkommende, der klikker på din hjemmeside. Overvej derfor om din landingpage er relevant. Dine ønskede kunder skal jo kunne slå til med det samme!
De skal komme direkte ind til de tasker, som du ønsker at sælge. De skal ikke starte på din virksomheds forside eller på siden, der eksempelvis forklarer, hvem der står bag din virksomhed.
Udover at forstå de centrale begreber omkring annoncering på Google, er det også godt at vide, hvordan en annonce på Google er opbygget. Der er nemlig nogle helt bestemte kriterier for det.
En Google Ads-annonce skal bygges op på en helt bestemt måde med dertilhørende redaktionelle krav.
Annoncer skal opstilles efter disse kriterier:
Derudover må du i din annonce ikke benytte dig af:
Disse redaktionelle krav er vigtige at følge, da korrekt opsætning spiller en afgørende rolle i din Google Ads-kampagne.
Ifølge Google selv skal disse krav efterleves til det fuldeste, ellers kan din annonce risikere at blive fjernet.
Til gengæld vil dine potentielle kunder have mulighed for at få den mest optimale brugeroplevelse gennem din kampagne. Jo mere professionelt den fremstår, jo større er sandsynligheden for succes.
Det kan være en fordel at alliere dig med professionelle konsulenter, når du skal udvikle en Google Ads-strategi og opsætte din kampagne. Professionelle konsulenter har erfaringen til at se linjerne i kampagnerne, justere dem efter forholdene og på den måde få mest ud af budgettet – uanset hvad det lyder på.
Du kan læse mere om hjælp til betalt distribution og annoncering via Brand Movers her.
disse indlæg om Leadgenerering
Der er ingen kommentarer endnu.
Vær den første til at kommentere.