Du kender det måske. Dit firma har satset tid og ressourcer på jeres content marketing-program. Du er netop blevet præsenteret for de nyeste tal, og de ser bare ikke gode ud. Trafikken til bloggen er lunken, sign-ups til jeres nyhedsbrev kommer ingen vegne, og de e-bøger eller videoer, I lige har udgivet, bliver næsten ikke delt. Endelig er der lige de leads, det hele handler om, og her kommer der stort set det samme, som før I begyndte at lave content.
Du ved, du har dygtige folk i din afdeling, og I har måske oven i købet lavet en god strategi, så hvad f… er der galt? Måske virker det her content marketing-halløj ikke. Eller måske har du i virkeligheden glemt en af de vigtigste ting:
Distribution og promovering af dit content.
Nu om stunder kommer dit indhold nemlig ikke længere, end min toårige søn kan kaste en sten, hvis du mangler en klar strategi for, hvordan du får det ud over dine egne platforme og et budget til at eksekvere strategien.
I forbindelse med min deltagelse på Content Marketing World havde jeg forleden lejlighed til at diskutere udfordringen med Joe Pulizzi fra Content Marketing Institute, og han sagde blandt andet:
"Selv om vi ser forbedringer, så er der alt for mange brands, der producerer indhold, og så bare regner med at folk kommer af sig selv. Men sandheden er, at hvis man ikke allerede har bygget et loyalt publikum, så er det helt afgørende, at man afsætter seriøse budgetter til at promovere sit indhold, så det kan blive fundet. Man kan jo spørge lidt filosofisk: hvis du laver indhold, og ingen ser det, har du så overhovedet lavet indhold?”
Foto: ThinkStock
Vi har over de seneste år set en glædelig udvikling, hvor tusindvis af virksomheder har købt ideen om, at godt indhold er vejen til kundernes hjerter. Der er blevet kastet så meget sved, tårer og tusindlapper efter at opbygge blogs, nyhedsbreve, YouTube-kanaler etc., men det bliver stadig sværere at få øjne på dem.
Som gammel journalist har jeg altid ment, at unikt kvalitetsindhold i sig selv sikrer vejen til succes, hvilket jeg argumenterede inderligt for i en samtale med marketing pioneren Jay Baer, men han insisterede på, at nøglen i dag ligger et andet sted:
"Hvis alle laver mere indhold - og det gør de - så bliver det, der differentierer dig, om du kan få øjne på dit indhold. Og det er derfor, at content-distribution bliver så kritisk. Hvad enten det er betalt promotion, sociale delinger eller influencer-programmer, så handler det hele om at få dit indhold set nu.”
Jeg vil nu fastholde vigtigheden af at lave uovertruffent indhold, der virkelig hjælper dit publikum, men sandheden er, at det ene ikke kan leve uden det andet. Du får aldrig opbygget et loyalt publikum, du kan kapitalisere på, hvis du ikke har det sublime indhold. Og så er det lige meget, hvor mange du præsenterer det for. Hvis du omvendt laver fantastisk indhold, som ingen ser, så gør det heller intet for din forretning.
Foto: Jesper Laursen
Og hvis vi dvæler ved min journalistiske baggrund et øjeblik, så har mediehuse jo til alle tider brugt formuer på at finde nye læsere eller seere til deres indhold. Horder af telefonsælgere har kimet danskerne ned, unge mænd og kvinder har distribueret gratis aviser på gader og stræder, og vi er en del, der stadig kan huske den dybe stemme fra Jyllands-Postens reklamer på TV2, som messer “Jyllands-Posten. Hvis de vil vide mere”.
Men hvordan kan virksomheder så få deres indhold ud? Det spørgsmål kommer vi til at behandle indgående over de kommende måneder, men lad os allerede nu tage en kort runde. Hvis vi kigger på de sociale medier først, findes der ikke skarpere hoveder end Jay Baer, så den lader vi ham svare på.
"Du kommer ikke udenom native advertising (hvor du betaler mediet for at få dit indhold ud til brugerne, red.) Tag Facebook som eksempel. De har pillet ved deres algoritmer, så du skal lave betalte indrykninger, hvis du vil have nogen former for meningsfuld volumen på dit publikum. Det samme kommer til at ske på Instagram og Twitter. Hvis du vil være på Facebook alene for at lave kundeservice, så behøver du ikke betale. Men hvis du vil lave nogen former for branding og/eller lead generering, så er det blevet pay-to-play.”
Native advertising er også vejen til distribution på mere traditionelle platforme som aviser og magasiner. Du kan lære mere om området på konferencen, Native Advertising Days, men der findes også gode, gratis distributionskanaler.
For eksempel kan to brands, der har samme målgrupper, men som ikke konkurrerer, arbejde sammen. Vi lavede et projekt med to af vores kunder, hvor Kunde A finansierede nogle videoer, som blev distribueret i Kunde Bs nyhedsbrev. En af videoerne blev det andet mest populære indlæg nogensinde i nyhedsbrevet, så det gav værdi til læserne hos Kunde B, samtidig med at det gav et gratis publikum til Kunde A.
Der er masser af andre eksempler, så stay tooned og hør over de næste måneder, hvordan du bruger influencer marketing, PR og meget andet til at opbygge dit publikum.
PS: Vil du vide mere om, hvordan du kommer ud til dit publikum allerede nu, så læs Native Advertising Institutes gratis e-bog om, hvordan du giver hensygnende annoncer baghjul og drøner afsted med native advertising.
disse indlæg om Distribution
Der er ingen kommentarer endnu.
Vær den første til at kommentere.