“Hvad er de mest brandvarme tendenser i content marketing og inbound marketing lige nu?”
Otte af Brand Movers’ vidensbegærlige ansatte drog tidligere denne måned på en lang og farefuld rejse til USA for at finde svar på netop dette spørgsmål.
Okay. Farefuld og farefuld.
Fire ansatte tog til Content Marketing World 2018 i Cleveland (hvor Jesper Laursen, CEO i Brand Movers, var blandt de 50 influencers, som skulle tale). Og fire andre af kontorets inbound marketing-nørder satte kursen mod Boston – en af USA’s ældste byer og hjemstavn for HubSpots årlige konference om inbound marketing.
Selvom de to besætninger aldrig var i nogen reel livsfare i konventionel forstand, blev de nødt til at konfrontere et temmeligt skræmmende scenarie:
Hvad nu hvis de metoder og ideer, vi hver dag knokler med, er so last year og slet ikke så smarte, som vi går og tror? Der er jo risiko for at få brudt nogle illusioner, når man møder branchens klogeste hoveder.
Så galt gik det heldigvis ikke. Men vi lærte en helt masse i løbet af en uge med verdenseliten. Og hvad er viden, hvis den ikke bliver delt?
Derfor vil vi gerne fortælle jer om seks af de vigtigste takeaways, vi pakkede ned i kufferten og tog med hjem over Atlanten:
Alle mennesker, som beskæftiger sig med indholdsproduktion, må se en barsk realitet i øjnene: Der er alt for meget indhold på nettet. Alt for meget dårligt, ligegyldigt indhold.
Hver 60. sekund (og det er bare i USA) uploades 46 millioner billeder til Instagram, 1,8 mio. snapchats og 4,1 mio. minutter video på Youtube. Og 452.000 tweets.
Der produceres så meget indhold, at selve indholdet er årsagen til, at vi føler meningsløshed, når vi forbruger indhold. Er det ikke paradoksalt? Men der findes heldigvis en modgift til meningsløsheden.
T Brand Studio, som er New York Times’ inhouse produktionsselskab for sponsoreret indhold, arbejder med en hensigtserklæring: De vil lave indhold, der betyder noget. Hvert stykke indhold skal have sit eget specifikke formål.
Hvordan kan et brand fortælle relevante historier om verden, mennesker og de måder, vi lever på?
Eksempelvis ved hjælp af data. Content som indeholder data er troværdigt og overbevisende. Det er sjovt at læse, og det fortæller altid en historie om den verden, vi lever i. Og så er det faktisk underordnet, om data er gravet frem af marketingafdelingen i en virksomhed eller den uafhængige redaktion på en avis.
Et godt eksempel: Netflix fandt ud af, at 74 procent af deres brugere, som har kæledyr, ser Netflix sammen med deres kæledyr. Historien skriver nærmest sig selv.
De fleste kender den: Fortællingen om at vores publikum har sådan cirka nul procent opmærksomhed. Eller sagt på en anden måde: Opmærksomhed som guldfisk.
Umiddelbart lyder det plausibelt nok. Vi bliver overfodret med indhold og underholdning, så evnen til at fordybe sig forsvinder. Teorien holder.
Men men men. Passer det overhovedet?
På Content Marketing World fremførte talere et modsvar til den udbredte myte om “korttidsopmærksomhed”. For måske er sandheden i virkeligheden, at vores målgruppe bevarer opmærksomheden ligeså længe, som vi er i stand til at holde den.
Case in point: BuzzFeed producerede tidligere på året en facebook live-video. Handlingen: To ansatte på det amerikanske onlinemedie satte elastikker rundt om en vandmelon. De ville undersøge hvor mange elastikker, der skal til, før en vandmelon eksploderer.
Udsendelsen varede 45 minutter. På et tidspunkt fulgte mere end 800.000 seere med. I en live-video med grumset billedkvalitet og sløj lyd, hvor det der foregår er, at to mennesker sætter elastikker rundt om et stykke frugt.
Du kan se videoen i sin fulde længde lige her.
Så glem det med, at dit publikum ikke har opmærksomhed. Eller tid for den sags skyld. De har begge dele. Men du skal fastholde deres opmærksomhed med spændende og fængende indhold.
Hvilket fører os direkte videre til næste takeaway:
Okay, det her takeaway er en lille eksplosiv sag. Men dit indhold bliver så meget bedre, hvis du begynder at praktisere det:
Delay the reveal. Udsæt afsløringen.
Når du laver indhold, skal du arbejde med den såkaldte curiosity gap. Curiosity gappen repræsenterer det tomrum, der er mellem det, vi ved, og det vi ikke ved.
Du skal lave indhold, der pirrer dit publikums nysgerrighed. Seeren ved godt, at vandmelonen eksploderer. Men seeren ved ikke hvornår. Det er curiosity gappen, som holder 800.000 mennesker klinet til skærmen. I 45 minutter. Også selvom der i en vis forstand ikke sker en skid.
Dit indhold skal tage læseren/seeren/lytteren i hånden og føre personen direkte hen over tomrummet.
Så luk øjne og gentag mantraet: Fasthold opmærksomheden. Delay the reveal.
Levende billeder, som en del af content marketing, har i lang tid været the next big thing. Men derfor er det stadigvæk rart at få bekræftet, at skidtet rent faktisk virker. Æstetisk, men i den grad også på bundlinjen.
Vores creative producer, Alexander Aude, bed mærke i følgende facts:
Video on your landing page increases conversions with 80%.
Også det her er interessant:
People are 64% more likely to buy after watching a video.
Video er værd at bruge en del af dit marketingbudget på.
Men nogle gange vil brands spørge sig selv: Hvordan kan vi overhovedet konkurrere med det fede og underholdende videoindhold, som ligger derude?
Hajangreb og Fortnite-seancer. Champions League-højdepunkter. The good stuff.
Det er ofte en ulige kamp. Let’s face it. Derfor skal brands have strategier, målgrupper, indsigter og analyser på plads.
I skal vide, hvad I laver. I skal arbejde fokuseret med video. Men I må ikke blive bange for at fejle. Det kan netop være fejlen, den lille særhed i en video, som fanger dit publikum. Så ryst posen og find gaven i fejlen.
På en inbound marketing-konference med nogle af branchens markante first movers, kan man godt blive en lille smule trådt over tæerne. Sådan rent fagligt i hvert fald. Det oplevede vores content marketing specialist Pernille Uhd Kristiansen.
Pernille har brugt de seneste mange år på at sværge troskab til salgstragten. Så hvad stiller man lige op, når Brian Halligan, CEO hos HubSpot, går på scenen og fortæller, at der er to fundamentale fejl ved salgstragten, som vi kender den?
Første fejl: Brian Halligan har opdaget, at den primære kilde til tillid for et brand er word of mouth. Det er ikke længere den traditionelle marketing- og salgsindsats, der tæller.
Anden fejl: Salgstragten driver ikke noget videre. Salgstragten taber momentum i stedet for at skabe momentum. Den er baseret på en gammeldags forståelse af marketing, hvor marketingindsatsen opbygges omkring et fast årsbudget. Når kassen er tom, stopper indsatsen.
Det er netop det fede ved content marketing.
Med content marketing bygger vi hele tiden videre, siger Brian Halligan. Når en kampagneperiode er slut, er det ikke bare total darkness bagefter. Brandet producerer hele tiden nyt content. På den måde opretholdes momentum, hvilket fører til vedvarende engagement og en bedre relation til kunderne.
Og Pernille? Hun er okay. Faktisk blev salgstragten ikke endegyldigt dødsdømt af den gode Halligan. Men den har altså brug for nogle opdateringer.
Her kan du læse mere om Brian Halligans visioner.
The next big thing?
Noget der hedder… conversational marketing?
Jeps, conversational marketing. Det handler kort fortalt om at møde jeres brugere hvordan, hvornår og hvor de vil. Det er mere end bare live chat. Conversational marketing er en tilgang til kundeinteraktion, hvor samtalen foregår på kundens præmis.
Ifølge Dharmest Shah, en af grundlæggerne bag HubSpot, er marketing på vej ind i en “culture of delight”.
Målet er at reducere friktion i relationen mellem brand og bruger. Det nytter ikke noget at presse sælgere og marketingfolk til at snakke med flere og flere leads og kunder, hvis samtalen ikke foregår på kundens præmisser.
Og husk nu (for Guds skyld!): Det er en virkelig dårlig oplevelse at ”snakke” med et menneske, som viser sig at være en bot. Du skal altid gøre det klart, om brugeren snakker med et menneske eller en maskine.
Du kan se både Brian Halligan og Darmesh Shahs keynotes her.
Her kan du se vores live-chat løsning, som vi har integreret på vores website. Tanken med den er altid at være klar til at svare vores brugere øjeblikkeligt, når de har brug for hælp, uanset om det er stort eller småt.
Og så er det ikke uvæsentligt, at de er fri for at gribe telefonen. Vores live-chat har indtil videre medført langt flere samtaler end da kun telefon og mail var en mulighed – især i forhold til mindre forespørgsler.
Overvejer du at deltage i Content Marketing World 2019 i Cleveland?
Vi vil hjertens gerne holde dig opdateret på konferencen, og vi håber, at du har lyst til at tage afsted sammen med os. Tilmeld dig nedenfor, så sender vi dig løbende information om konferencen.
Alright. Det var seks af de bedste takeaways, vi tog med hjem fra USA. Vi vil løbende skrive nye indlæg på bloggen, hvor vi uddyber vores takeaways.
Det kan nemlig ikke lade sig gøre at få det hele skrevet ind i et blogindlæg. For slet ikke at tale om de værdifulde kontakter, den her slags konferencer giver dig mulighed for at etablere.
Så ærlig talt: Vi håber, at I allesammen får mulighed for at deltage på én af de her to konferencer. De både er tiden og pengene værd.
disse indlæg om Content marketing
Der er ingen kommentarer endnu.
Vær den første til at kommentere.