Casehistorier har eksisteret i marketing i lang tid – i forskellige former og varianter, som f.eks. testimonials, kundesucceshistorier osv. Du kender dem sikkert i forvejen.
Alligevel bliver casehistoriers potentiale ofte ikke udnyttet fuldt ud – hverken i marketing generelt eller i content marketing i særdeleshed. Og det er dårlige nyheder for virksomheder, for casehistorier er meget vigtige, når der kommer til at lukke aftaler. Det gælder faktisk både for B2B- og B2C-virksomheder.
Der er adskillige fordele ved at bruge casehistorier. Lad os tage et kig på fem af dem:
Én af de fantastiske ting ved en veleksekveret casehistorie er, at dine potentielle kunder kan se sig selv i og genkende omstændighederne. Uanset hvor meget du uddanner eller inspirerer dem, vil de fleste mulige kunder stadig bekymre sig om, hvorvidt du rent faktisk kan løse deres udfordringer eller vise dem en bedre måde at gøre noget på. Men hvis du kan vise dem din løsning i brug og give dem bevis for, at den har hjulpet en anden virksomhed – så vil det overbevise dem et langt stykke hen ad vejen.
Det er en åbenlys pointe, men alligevel: En casehistorie sætter kunden i centrum i stedet for din virksomhed eller dit produkt. Det hjælper med at bygge tillid og troværdighed. Kunden siger måske nøjagtig det samme, som du ville sige, men alene det, at det kommer fra en ekstern kilde, gør det langt mere troværdigt i brugerens øjne.
Vi ved alle, at storytelling er stærkt redskab, når det kommer til at overtale nogen. Når vi taler om casehistorier, er de en fremragende måde at dele dine kunders historier på, gå videre end blot at tale om et produkt og lad dem fortælle, hvordan de byggede deres virksomhed. Jo mere du bygger dem som en fascinerende historier, desto mere imponerende bliver din rolle i historien – hvilket virker meget stærkere end at sætte din løsning i centrum.
Casehistorier behøver ikke koste en masse penge. Hvis du har et mindre budget, kan du begrænse produktionsomkostningerne ved at lave et interview med kunden over Skype og lave casehistorien ud fra det. Hvis du har lidt mere at bruge, så vil et besøg hos kunden for at lave video og billeder samt interviewe flere personer give mening.
En casehistorie er kosteffektiv, fordi du kan lave flere forskellige typer indhold fra et enkelt interview. Og det giver dig en masse indhold, som du kan bruge gennem købsrejsen.
Ligesom du kan lave forskellige typer af indhold, kan du også lave forskellige formater. Det er vigtigt, fordi dine potentielle kunder og eksisterende kunder kan have forskellige præferencer, når det kommer til, hvilket format er nemmest for dem at bruge. Nogen foretrækker tekst, andre video eller at lytte til en podcast. Ved at lave flere forskellige formater sikrer du, at der er bedre chance for at nå din målgruppe.
Når vi nu har fastslået, at casehistorier er et godt valg til content produktion, så lad os se nærmere på, hvad de kan gøre for salg.
Jo mere kompleks eller dyr en løsning du sælger, desto mere vigtigt er det, at en potentiel kunde opfatter dig som troværdig. Og ikke kun det. Meget få mennesker ønsker at være forsøgskaniner. De ønsker at købe en gennemprøvet, fungerende løsning.
Casehistorier kan hjælpe dig i begge henseender. Ved at vise dine potentielle kunder, at du allerede har kunder – og tilfredse kunder – kommunikerer du, at du er en seriøs partner, der er til at stole på. Og når du lader nogle af dine eksisterende kunder fortælle, hvad du har gjort for dem, og hvordan det har forbedret deres situation, signalerer du også, at det er sikkert at købe dit produkt.
Er de til at stole på? Er deres løsning stabil? Det er spørgsmål, som er meget almindelige i slutningen af en B2B-købsproces. Undersøgelser har vist, at potentielle købere researcher og forbruger op til 13 forskellige stykker indhold i gennemsnit, og især i de senere stadier af processen betyder det mere og mere, hvad andre siger om dig. Ved at have casehistorier klar kan du være sikker på, at den del af researchen finder sted på dine kanaler og ikke hos en tredjepart.
Samme opførsel er tydelig i B2C. De er også ofte på udkig efter validering af deres tilgang til et køb – især hvis det er et større køb. I stedet for at lade dem trawle gennem sammenligningssider og spørge deres netværk, kan du tiltrække den del af researchen ved at have dine egne kundesucceshistorier. Hvis du gør dem troværdige og tillader kunder at fortælle deres egen historie, vil det indhold blive set som relevant og værdifuldt.
For at opsummere: At dine kunder taler for dig giver både tillid og troværdighed. Og når kunder kommer tættere på købsbeslutningen, betyder det meget, at andre bruger din løsning. Derfor er casehistorier så vigtige i din content marketing.
Hvis du allerede har casehistorier i din content marketing, håber jeg, at du har fået endnu mere mod på at skabe mere indhold og bruge flere formater, når du fremadrettet arbejder med casehistorier.
Og hvis du ikke har lavet casehistorier før, så håber jeg, at dette giver stof til eftertanke. De kan være et meget værdifuldt aktiv, især når det kommer til at overtale dine kunder til faktisk at foretage et køb.
Uanset om du arbejder i B2B eller B2C, vil dine potentielle kunder gerne høre fra tilfredse købere. Sørg for, at dine cases tilfredsstiller det behov og brug dem ofte. Især i slutningen af købsprocessen kan casehistorier være forskellige mellem at vinde eller at tabe et salg.
disse indlæg om Content marketing
Der er ingen kommentarer endnu.
Vær den første til at kommentere.