Case: Næsten bedre end en assistent

Jesper Laursen

Kunstig intelligens har givet Lone Pedersen fra Scada Minds superkræfter. Men det har langtfra været en nem læringsproces - og den slutter formentlig aldrig.

Lone Pedersen Scadaminds

Da Lone Pedersen begyndte som marketingansvarlig hos softwarevirksomheden Scada Minds 1. juni sidste år, havde hun kun arbejdet med kunstig intelligens nogle få måneder. Og det var udelukkende ChatGPT, hun havde stukket næsen lidt i, for det var den, som alle snakkede om.

“Jeg havde fulgt med i de store udtalelser om, at det var det største siden internettet, og jeg må sige, at da jeg først dykkede ned i det for alvor, blev jeg fuldstændig blown away. Det er utroligt, hvor meget det hjælper mig i marketingarbejdet,” fortæller Lone Pedersen fra aarhusianske Scada Minds, som har specialiseret sig i softwareløsninger til den globale vindindustri.

Lones 3 gode AI-råd

  • Kom i gang med at bruge det med det samme, hvis du ikke allerede er det.
  • Learning by doing er - for mig - den bedste måde at lære på. Prøv dig frem.
  • Brug de gratis muligheder, der findes for at lære det. Se nogle webinarer, tag nogle kurser. De fleste koster ikke noget.

Det er meget forskelligt, hvor meget hjælp Lone Pedersen, der er Senior Sales and Marketing Leader, henter fra AI, og det kommer meget an på opgaverne.

“Der er ikke nogen opgaver, som jeg kan overlade helt til AI. Der er selvfølgelig opgaver som oversættelse, hvor den kommer meget tæt på, men ellers er det maksimalt 80 pct. af arbejdet, som den tager. Jeg skal stadig tjekke alt, og der kommer jo ikke noget output uden input fra mig,” forklarer Lone Pedersen.

“Men det er jo stadig helt fantastisk. AI kan nogle gange være alternativet til en assistent, og når man er alene i marketingafdelingen, føles det nærmest som at have fået en marketingassistent.”

Mens ChatGPT var Lone Pedersens første skridt ud i den kunstige intelligens, blev hun hurtigt forelsket i andre værktøjer. Især Jasper, som er et specialiseret marketingredskab, bliver flittigt brugt. Det er en tekstbaseret model, der kan lave output som pressemeddelelser, blogindlæg og LinkedIn-opslag. Og så kan du også bede den om at foreslå hele kampagner, for bare at nævne nogle få af mulighederne med Jasper.

“Og så er jeg endelig blevet gode venner med Midjourney. Tidligere brugte jeg timer på at finde de rigtige stock-billeder. Nu laver jeg nogle gange mine egne billeder i Midjourney og de virker. Det tog mig lidt tid at få den til at lave ordentlige illustrationer, men nu er kvaliteten fantastisk. Jeg kan ikke bruge den til alt. Vi er i vindindustrien, så jeg kan ikke fabrikere et billede af en vindmølle og så risikere, at der er en vinge, som vender forkert. Det går slet ikke med nørderne i min branche,” griner Lone Pedersen.

Du skal bare komme i gang

Selv om AI har eksisteret i mange år, var det først med ChatGPTs lancering i november 2022, at det for alvor blev hvermandseje. Den korte tid på markedet betyder også, at de færreste ved, hvordan de skal bruge det. Til dem har Lone Pedersen en klar anbefaling.

“Hop ombord på toget eller bliv efterladt på perronen. Jeg tror simpelthen ikke på, at der er en plads til marketingfolk i fremtiden, som ikke lærer at bruge kunstig intelligens. Hvis du ikke lærer det, så bliver dine muligheder stærkt begrænsede.”

Lone Pedersen har selv en del teknisk flair og fandt det ikke så svært at få styr på de nye værktøjer.

“Jeg har holdt mig orienteret via forskellige gratis kurser og webinarer, og så har jeg ellers bare øvet mig. Der er kontant afregning, hvis du ikke bruger det rigtigt, for så er det noget skidt, der kommer ud. Garbage in, garbage out. Men jeg er nået rigtig langt ved bare at kaste mig ud i det.”

I fremtiden tror Lone Pedersen, at hun - og alle andre - kommer endnu længere. Hun er overbevist om, at maskinerne både bliver endnu bedre til at hjælpe med de opgaver, som ligger der nu, men også kommer til at åbne op for helt nye måder at arbejde og organisere sig på.

“Jeg hører til dem, der synes, at det her er fantastisk. Jeg tror kun, at vi har set toppen af isbjerget, ikke kun i marketing, men overalt. Jeg kan godt forstå dem, som bliver lidt bange for det her, fordi det er så overvældende. Men jeg må indrømme, at jeg glæder mig til at se, hvor langt vi kan gå.”

Tænk på sikkerheden

I Scada Minds har Lone Pedersen fået bekræftet, at kunstig intelligens var noget som marketing kunne få stor fordel af at bruge. Der var selvfølgelig overvejelser om, hvordan det skulle bruges, men det har ikke givet problemer eller begrænsninger.

“Vi er en softwarevirksomhed, så der er selvfølgelig afdelinger hos os, som har nogle helt andre overvejelser. For eksempel går det ikke, at vores udviklere ukritisk uploader deres kode, hvis de løber ind i et problem med den. I marketing er der omvendt ikke de store problemer. Jeg er selvfølgelig opmærksom på ikke at putte forretningskritiske ting ind i værktøjerne. Men der er ikke meget af mit arbejde, som har med det at gøre, og så har vi de betalte og mere sikre løsninger som for eksempel Jasper, så den ikke træner på vores data.”

Lone Pedersen er som nævnt spændt på fremtiden og klar til at favne den med begge arme. Det samme håber hun, at andre i branchen vil gøre.

“Mit vigtigste budskab til mine kolleger er, at de skal overvinde frygten. Du skal ikke være bange for, at AI tager dit job, for det gør det ikke. Jeg tror tværtimod, at det giver en masse jobmuligheder. Men forudsætningen er, at du kaster dig ud i det.”

Scada Minds

Scada Minds er et konsulent- og udviklingshus, som fokuserer på softwareløsninger til vindindustrien. De er eksperter i at hjælpe især vindturbine-udvikling og vindmølleparker med at bruge data intelligent. Læs mere på scadaminds.com

Få tips og tricks til digital marketing i vores nyhedsbrev

Der er ingen kommentarer endnu.

Vær den første til at kommentere.