Analyser af tal og data indsamlet fra dine online markedsføringsaktiviteter er guld værd. Analyser er mere eller mindre den eneste måde, du kan afgøre, om du får det optimale ud af dine ressourcer på de sociale medier. De er med andre ord nøglen til at forstå, hvilke platforme og metoder, der virker for dig – og ikke mindst, hvilke der ikke gør.
Beki Winchel, der har speciale i PR på sociale medier, udpeger fem essentielle ting, du skal se efter, når du udarbejder og fortolker analyser af dine sociale medier.
1. Lad dit publikum guide dig hen til nye platforme. Du skal ikke være på alle sociale medier - du skal være på de rigtige. Ved at studere analyser fra en af dine platforme, kan du se, om dine indsatser inden for branding og engagement er effektive, men også hvor du måske skal lægge din energi i fremtiden. Viser dine Facebook insights f.eks., at I ikke engagerer kvinderne i jeres målgruppe, skal I måske overveje f.eks. Pinterest.
2. Din målgruppes emnespecifikke interesser er vigtigere end deres demografi. Hvis du prøver at lade dit indhold tale til alle, risikerer du, at det ender med ikke at appellere til nogen overhovedet, fordi informationen bliver for generel og ligegyldig. Du kan starte med at identificere demografiske karakteristika for din målgruppe, men brug derefter data fra dine sociale medier til at finde ud af, hvad din målgruppe rent faktisk interesserer sig for, læser, køber osv.
3. Likes, følgere og engagement skal have en sammenhæng med ROI. Det er ikke nok at måle din online succes alene på antal likes og følgere - og heller ikke på konkret engagement som retweets, delinger eller kommentarer. Alle disse skal bindes op på konkrete mål for at vise din reelle ROI for dine sociale medier. Hvis du f.eks. prøver at få medlemmer fra din målgruppe til at læse din virksomheds nye blog, så brug antal sidevisninger og tid brugt på hver side til at måle, om dine tweets og Facebook-posts virker efter hensigten.
4. Hold øje med, hvad der bliver sagt om dig uden for de sociale medier. Det er nemt at blive opslugt at de sociale medier, man befinder sig på. Men det er ikke sikkert, at alle bruger et hashtag, når de taler om din virksomhed rundt omkring på nettet. Derfor kan både positiv og negativ omtale gå tabt for dig. Ved at tage tiden til at lede efter, hvad folk siger om din virksomhed på nettet, kan du optimere din kundeservice, hvis en kunde eksempelvis har haft en dårlig oplevelse, som de skriver om. Samtidig kan du sikre, at du får optimal eksponering ud af en god anmeldelse.
5. Kontekst betyder alt. Det er altafgørende at have en ansvarlig for jeres sociale medier, som har fuld forståelse for målingen af jeres sociale medier - også set i en større sammenhæng. Det skal være en person, som kan forklare, hvad de forskellige tal betyder for alle i virksomheden, og hvem der har behov for at vide hvad. Uden denne form for kontekst er der stor risiko, at ikke alle arbejder mod samme mål.
Vil du vide endnu mere om emnet, kan du læse hele indlægget her.
Originalt billede: Tom Bech / Flickr
Der er ingen kommentarer endnu.
Vær den første til at kommentere.