Du har skrevet et knaldgodt indlæg til din blog – overskriften er den helt rigtige, indledningen sidder lige i skabet, du har endda lagt et stort arbejde i at finde det helt rigtige billede, der både illustrerer din pointe og får læseren til at trække på smilebåndet. Du smider indlægget på bloggen og sender linket til den ud i internetæteren på både Facebook og Twitter. Og så sker der … Ingenting.
Du kender sikkert den situation alt for godt. Ellers var du formentlig slet ikke nået langt nok i denne tekst til at læse sætningen her. Men hvad er det, der får nogle indlægs antal delinger til at tordne i vejret og sprede sig over internettet som en steppebrand, mens andre bliver forbigået i al ubemærkethed?
I et gæsteindlæg på okdork.com går grundlæggeren af BuzzSumo Henley Wing i dybden med 10 forskellige faktorer, der afgør om dit indhold bliver delt på sociale medier baseret på analyser af mere end 100 mio. artikler.
Her kommer de i kortere form …
Det har længe været på mode at tale om mikrocontent som det nye sort. Små stykker indhold designet til at blive brugt og delt på mobile enheder og andre små skærme, hvor længere formater ikke duer. Det modsatte er imidlertid tilfældet - i hvert fald hvis man ser på de 10 procent af det indhold, der er delt allermest. Indhold på mellem 3.000-10.000 ord blev delt dobbelt så mange gange, som indhold med en længde på 0-1000 ord.
Derfor: Producér indhold på mindst 2.000 ord. Selv indhold på mellem 2.000-3.000 ord blev delt næsten dobbelt så meget som det helt korte indhold.
For at være med på noderne, skal du kunne skabe visuelt indhold, der appellerer til dine brugere og vækker følelser. Det er en no brainer. Men hvilken betydning har det for antallet af delinger af et stykke indhold, om det bliver ledsaget af et billede? BuzzSumo fandt, at indhold med mindst ét billede blev delt over dobbelt så mange gange, som indhold uden billede gjorde.
Derfor: Brug lidt tid på at finde et godt billede til dit indhold. Du kan fx starte med denne liste over mere end 53 gratis billededatabaser. Husk også at sørge for, at din blog er i stand til at vise det rigtige thumbnail, når dine brugere deler dit indhold på Facebook (og Twitter). Du skal med andre ord have implementeret Open Graph metatagget for billeder korrekt. “Metatag-hvadfornoget?”, spørger du. Få forklaringen her og her. Du kan se, hvordan dit indhold ser ud, når det bliver delt, ved at bruge dette debug-tool.
Pro tip: Første gang noget indhold bliver delt, gemmer Facebook en kopi af det billede, der bliver brugt. Dette billede (det forkerte) vil blive brugt i en længere periode, når andre deler samme side, og selvom du retter dit Open Graph metatag, så det peger på det korrekte billede, kan det tage lang tid, inden Facebook opdatere det. Derfor vil det se ud som om, at dine rettelser ikke slår igennem, når du tester dem ved at slå siden op på din Facebook-profil.
Du har imidlertid mulighed for selv at fortælle Facebook, at der er et friskt billede ved at indtaste adressen til indholdet i Facebooks debug-værktøj. Her bliver billedet nemlig hentet ind hver gang - og ikke kun første gang, som når man deler det på almindelig vis.
Ikke overraskende er præcis det samme tilfældet for Twitter som for Facebook. Tweets der linker til indhold med Open Graph metatagget for billede implementeret korrekt fik også over dobbelt så mange delinger på Twitter, som indhold uden gjorde.
BuzzSumo analyserede de 10.000 mest delte stykker indhold på hele internettet og kategoriserede hvert stykke indhold efter den følelse, de vækkede hos modtageren. Følelser som fx glæde, sorg, overraskelse, ærefrygt, empati osv.
De tre mest repræsenterede følelser blandt de mest delte stykker indhold var:
De mindst repræsenterede følelser var tristhed og vrede, der samlet set kun repræsenterer 7% af indholdet.
Det skal også nævnes, at 8 af de 10 mest delte stykker indhold var quizzer - eller resultatet af den quiz, brugeren havde taget.
Derfor: Sørg for at dit indhold vækker de rette følelser hos dine modtagere. Og tal evt. til deres narcissistiske side ved at lade dem blære sig med resultatet af en sjov quiz.
BuzzSumo kortlagde også typen af det indhold, der blev delt mest. Indholdet blev kategoriseret som enten lister, infografikker, how-to guides, “What posts” (indhold med overskrifter der starter med “What ...”), “Why posts” (indhold med overskrifter der starter med “Why ...”) og videoer.
Lister og infografikker får altså mange flere delinger end nogen andre typer af indhold - mens how-to guides og videoer fik færre end gennemsnittet.
Derfor: Gør dit indhold let at afkode for dine brugere. Giv indholdet mange “håndtag”, som brugeren kan gribe fat i, når vedkommende skimmer. Lav en spændende overskrift, punkter i en listeform, brug mange grafiske elementer og sørg i det hele taget for, at dit indhold ikke bare er en stor klump tekst, som man bliver forpustet bare af at se på.
Indhold der er bygget op omkring 10 punkter i en liste (fx “Derfor får disse 10 tricks dine delinger til at eksplodere”) får i gennemsnit mere end fire gange så mange delinger som det 2. mest populære antal elementer i en liste – 23. De fire mest populære tal er 10, 23, 16 og 24.
Derfor: Byg indhold op omkring lister med 10 elementer.
Det virker indlysende, at indhold med en tydelig afsender i form af forfatterens biografi og byline bliver delt mere end indhold uden tydelig afsender. Det er det også. Men kun på Twitter, Google+ og LinkedIn. På Facebook blev indhold med og uden biografi og byline delt lige meget. På de tre andre store sociale netværk var forskellen imidlertid til at tage og føle på.
Derfor: Hjælp brugeren med at aflæse afsenderen på dit indhold ved at have en tekst, der forklarer hvem du er, og hvad du skriver om på bloggen. Tilføj desuden en byline til dit indhold.
Pro tip: Du kan linke din byline til dig Google+-profil. Så bliver dit nydelige billede vist i søgeresultaterne til højre for overskrift og snippet. Læs hvordan du linker dit indhold til din Google+-profil korrekt her og mere uddybende (men på engelsk) her.
Husk at du skal have et vellignende billede (altså ikke et billede af din hund eller purken med solbriller) på din Google+-profil, og at der godt kan gå en uge eller tre, inden dit billede dukker op i søgeresultaterne.
BuzzSumo undersøgte, hvilken effekt mindst én deling fra en influencer havde på det totale antal af delinger et stykke indhold fik. En influencer blev defineret som en person, der i gennemsnit fik mindst to retweets per tweet de pippede.
Analysen viste, at hvis der bare var en enkelt influencer, der delte et stykke indhold, fik det i gennemsnit 31% flere delinger i alt. Delinger fra tre influencers fordoblede i gennemsnit det totale antal delinger, og delinger fra 5 influencers øgede antallet af delinger med 400%.
Derfor: Opbyg relationer til indflydelsesrige personer indenfor din niche og sørg for, at de deler dit indhold.
Pro tip: Hvis dit indhold skal deles af de rette influencers, må du finde ud af, hvem de er. Og det kan du kun ved at arbejde baglæns.
Brug BuzzSumo til at finde et stykke indhold, der ligner det, du selv har tænkt dig at producerer, se hvem der har delt det og start med at opbygge en relation til dem.
Selvom et godt stykke indhold er blevet gammelt, betyder det ikke, at du har udnyttet dets fulde potentiale.
Indhold bliver delt mest de første par dage, efter at du har publiceret det. Herefter klinger antallet af nye delinger af. Ifølge BuzzSumo falder antallet af delinger på alle sociale netværk med andre ord med 96% på dag 4-7 efter dit indhold er publiceret sammenlignet med antallet fra dag 1-3.
BuzzSumo fandt imidlertid også, at der er et kæmpe potentiale i at sende et indhold ud på de sociale medier igen efter fx en uges tid.
Derfor: Gør ikke dit indhold til en døgnflue. Genudsend det på sociale medier mindst en uge efter, at du publicerede det. Alternativt kan du finde gammelt “evergreen” indhold, der bliver aktuelt på bestemte tider af året (fx op til jul) og udsende det igen og igen og igen …
Hvilken ugedag du publicerer dit indhold der langtfra ligegyldigt, hvis BuzzSumos undersøgelse står til troende, og antallet af delinger for dig er altafgørende. Generelt bliver indhold delt mest i starten af ugen og markant mindre i weekenderne.
Der var en lille forskel de sociale netværk imellem. Indhold fik flest delinger om tirsdagen på Facebook, Google+ og Twitter, mens indholdet fik flest delinger om mandagen på LinkedIn og Pinterest.
Derfor: Sørg for at promovere dit indhold først på ugen.
Kommentarer (3)