Vi er ret seje os mennesker. Hele livet bliver vi ved med at lære nye ting, og på trods af modgang er vi ofte i stand til at udvikle os til en stadig bedre version af os selv.
Det er derfor naturligt, at områder, vi er passionerede omkring, også hele tiden udvikler sig - hvilket får mig hen til min pointe - content marketing-verdenen ændrer sig med lynets hast lige nu. Derfor bliver der også hele tiden lavet et hav af undersøgelser, der skal gøre det nemmere for os at navigere i det foranderlige landskab.
I et indlæg på Contently har Sam Petulla, Data Visualization Editor hos MSNBC, samlet nogle af de mest interessante pointer fra de mange undersøgelser.
Der er masser af saftige indsigter, vi skal igennem, så vi går lige til sagen - her får du et overblik over de ti vigtigste faktorer, som - hvis det ikke allerede gør - bør påvirke måden, du arbejder med content marketing.
I en undersøgelse foretaget af Tumblr og WPP har de analyseret, hvilke kvaliteter på de sociale medier, der er vigtige for deres brugere. Som du kan se på billedet under er content - og kvaliteten af det - uden tvivl det vigtigste.
Det har i lang tid være en almindelig opfattelse, at content, der er hurtigt at læse og let at fordøje, er vejen frem, hvis man vil have sit indhold læst og delt. Men en analyse af læsevaner på nettet publiseret af John Borthwick, CEO hos platformsproducenten Betaworks, viser noget andet.
Ved at analysere millioner af “reads” (defineret som en, der læser mindst 75% af en artikel) kunne John Borthwick konkludere, at udgivere med flest reads var dem, som producerede historier med substans og dybde. Hvis du vil undersøge udgivere, som er verdensmestre til dette, så se The Atlantic, The New York Times og The Guardian - og alle har de gennemgået en stigning i reads på over 250% fra midten af 2013 og et år frem.
Ja, overskriften lyder næsten for god til at være sand, ikke? Men ifølge en undersøgelse fra Quartz så er den god nok - ledere er interesseret i content produceret af brands. Men (og der skulle jo kommet et men) de er ikke interesseret i hvad som helst. De vil have content om industri-analyser, om nye produkter og innovationer og om interessante indsigter fra/til ledere.
Nogle gange skal man lytte til de gode gamle klicheer, og “succes kræver hårdt arbejde” bør være et mantra i arbejdet med content marketing. Du får sjældent succes blot ved at dele dit indhold en enkelt gang og så tommelfinger-trillende vente på, at det går viralt.
Denne erkendelse er en af grundene til, at medier som BuzzFeed har så stor succes - de tør eksperimentere, og de bliver ved, indtil det lykkedes! Selvfølgelig med uundværlig hjælp fra løbende målinger og optimeringer.
Som det også fremgår af billedet, du ser under det punkt 1, er det vigtig for folk, at de kan stole på det indhold, de finder på sociale medier. Derfor er det også et problem for sponsoreret indhold, at en undersøgelse fra Contently viste, at to-tredjedele af de adspurgte læsere på et tidspunkt havde følt sig vildledt af sponsoreret indhold, og at især højtuddannede læsere ikke havde meget tillid til formatet.
Dog sagde de adspurgte læsere også, at de havde den opfattelse, at sponsoreret indhold kan være både interessant og troværdigt. Derfor - gør det altid tydeligt, hvem der er afsender af indholdet og sørg for, at det giver værdi til modtagerne.
Overraskende nok er deleknapper mindre brugte - og derfor mindre vigtige - end de har været førhen. Inden du i lydløs protest måske begynder at argumentere for, hvorfor deleknapper er centrale for spredningen af indhold, så findes der en god forklaring. Ifølge NiemanLab, der analyserer nyheder og journalistisk på internettet, så skyldes nedgangen i brugen af deleknapper, at vi i højere og højere grad konsumerer vores indhold på mobile platforme, hvor deleknapperne er en indbygget funktion. Så mobiler er simpelthen ikke til at komme udenom som content-kanal.
Bliver du også nogle gange lidt rundtosset, når du skal vælge, hvilke KPI’er du skal bruge til at måle effekten af dine content-indsatser? Hvis man skal se på, hvad de store drenge som BuzzFeed, Medium og Sharethrough bruger, så er svaret ret interessant. De bruger en række forskellige data til at skabe en samlet “content score” for hvert stykke indhold og vurderer så effekten af indholdet ved at sammenligne scoren med scoren fra tidligere publiceret content.
Vil du have flere gode råd til, hvilke metoder du kan bruge, når skal måle effekten af dine content marketing, så kan dette indlæg måske være nyttigt.
Du må aldrig tro, at fordi du producerer et stykke langt indhold, er det ensbetydende med, at dine modtagere vil bruge mere tid på det. Du kender det sikkert selv - du bliver kun ved med at læse, hvis du får reel værdi hele vejen. I den forbindelse er jeg glad for, at du synes dette indlæg har været interessant nok til læse med så langt som hertil!
Du skal altså altid, altid, altid prioritere kvalitet over kvantitet. Substans, som der bliver talt om i punkt 2, betyder altså ikke altid længde, det betyder kvalitet.
Vi har været lidt inde på, hvor svært det kan være med måling og KPI’er i forhold til f.eks. engagement - her kommer endnu en pointe, som forhåbentligt også kan hjælpe dig med at se gennem målingstågerne.
I en infografik, som også stammer fra Betaworks CEO John Borthwick, bliver der afsløret en interessant hemmelighed om, hvorfor folk deler indhold. Folk deler indhold, som de har læst og kunne lide, men de deler i lige så høj grad udelukkende på baggrund af en opsigtsvækkende overskrift. Det kan du lære to ting af. 1. Det er altid en kæmpe fordel at have en “WOW, det bliver jeg nødt til at dele med alle jeg kender!”-overskrift. 2. Du kan ikke udelukkende måle engagement baseret på antal delinger. Derfor er det vigtig også at se på, hvor lang tid folk har brugt på dit indhold, om/hvad de kommenterer osv.
Der bliver flere og flere, som opponerer mod at bruge Facebook som primær content-kanal. Apropos klicheer, så tager vi lige en til - “du skal ikke bygge dit hus på lejet jord”, og det er lige præcis, hvad man gør på Facebook. Du skal i højere og højere grad betale dig til rækkevidde, hvis du vil have, at dit content skal blive set.
Men når det er sagt, så er Facebook stadig indiskutabelt den største kilde til trafik. F.eks. får BuzzFeed over halvdelen af sin trafik fra Facebook, og udgivere får generelt fire gange så meget trafik fra Facebook i forhold til alle andre sociale medie-kanaler.
Nøglen til rækkevidde på Facebook er ifølge mediet selv - hvis man ser bort fra størrelsen på din pengepung - udelukkende content af høj kvalitet. Så der er ikke meget andet at sige end “may the content-force be with you”.
Læs hele indlægget fra Contently her.
Billeder: Abe Kleinfeld / Flickr (originalt billede), Contently
Der er ingen kommentarer endnu.
Vær den første til at kommentere.