Ved du egentlig egentlig hvor meget sprit, du må cykle rundt med i blodet? Nej, vel? Det er ikke, før du kommer hjem efter mødet med en sur betjent en sen (måske slingrende) nattetime, at du begynder at google efter svaret. Og her kan det meget vel være Advodan, der svarer dig.
"Men der er jo ingen, som bare lige hyggeshopper lidt juridisk rådgivning ..."
Sådan siger kommunikationschef i landets største advokatkæde, Advodan, Astrid Søes Poulsen med en let selvironisk tone og et lille smil. For når folk har et problem, ved de ikke nødvendigvis, at det er et, de kan få juridisk hjælp til at løse. Det skal de uddannes til. Via content marketing. Og den erkendelse kickstartede advokatkædens content marketing-strategi, som på bare et år har givet stor succes og imponerende resultater.
Uddan målgruppen og fremstå klogest
Det er ikke fordi, at arbejdet med indhold er nyt for advokatkæden. Det har de faktisk arbejdet med længe i form af nyhedsbreve og artikler. Men der var ikke en stor forkromet plan for produktion og distribution af indholdet - kort sagt, der var ikke en strategi bag. Hvilket også kunne aflæses på tallene for, hvad kæden fik ud af sit indhold. Men når nu man i Advodan besluttede sig for at ville være markedsledende - så var der brug for en klar content-strategi. For der skal andet og mere til end smarte reklamer, når der skal sælges juridiske løsninger. Målgruppen skal uddannes, og Advodan skal fremstå som de klogeste.
SÅ. Hvad gør man så, hvis man vil have målgruppen til at læse sit indhold om juridiske emner? Hvordan får man folk til at læse noget, som umiddelbart virker både kedeligt og svært tilgængeligt?
Svaret er at fange folk med indhold i det gyldne øjeblik, hvor de sætter sig til tasterne og i Google søger efter løsningen på deres problem. Det kan være ved skilsmisse, i arvesager eller hvis de skal starte et firma.
Det er som sagt ikke et emne, man lige surfer rundt og læser lidt om 'bare fordi'. En erkendelse, som Advodan gjorde sig, da de begyndte at arbejde koncentreret med content marketing for et års tid siden. Og det var det, der førte til, at kæden begyndte at arbejde strategisk med content marketing til fange målgruppen, når de begynder at søge efter løsningen på deres juridiske problem.
Og lad os bare afsløre strategiens gode resultater. Advodan lagde fra land med den del af deres hjemmeside, som de selv kalder 'Arv- og Testamenteportalen' og her er tallene overbevisende:
Nedenunder ser du eksempelvis indhold om testamente og arv fra Advodans hjemmeside. Den slags indhold distribueres også i mindre stykker som tip på sociale medier som Facebook.
Men hvad gjorde de så rent faktisk hos Advodan? Astrid Søes Poulsen fortæller, at de hurtigt fandt ud af, at de ville være skarpere, sejere og mere professionelle i forhold til at være tilstede i det øjeblik, deres potentielle kunder begynder at søge efter hjælp til at løse juridiske problemer. Målet for firmaets content marketing-strategi lyder dermed således:
“Vores mål er at være til stede på nettet og de sociale medier og give danskerne virkelig fedt indhold med den viden, de reelt har brug for i deres hverdag – privat eller erhvervsmæssigt.“
Og sagt med Astrid Søes Poulsens egne ord og en anelse mindre 'strategi-agtigt' formuleret:
“Når man vil fange folk i det omtalte gyldne øjeblik, så kan man jo godt råbe højt i massiv annoncering, men det er en meget dyr og ikke altid effektiv metode. Alternativet er at være lyttende og tilstede lige akkurat, når kunderne har et konkret behov. Vi vil gerne give relevant, inspirerende og konsistent indhold med personlig værdi for vores målgruppe. Det er det første mål, og vi kan jo se, at det har værdi. Vi opbygger en relation, som betyder, at kunderne kommer til os, når de rent faktisk HAR et behov for hjælp.“
Astrid Søes Poulsen fortæller, at de kort fortalt går efter at skabe 'så meget indhold som overhovedet muligt i så mange formater som overhovedet muligt i så mange kanaler som overhovedet muligt’. Men der ligger jo selvfølgelig en mere konkret plan bag end som så. Advodan arbejder med to typer af indhold på både deres egen hjemmeside og diverse sociale medier; nemlig 'hygiejne-indhold' og 'hero-indhold'.
Kommunikationschefen forklarer de to indholds-begreber således:
Hygiejne-indholdet
"... er meget af det indhold, som vi også lavede, inden vi kastede os over content marketing. Det er for eksempel almindelige artikler på hjemmesiden, vores kundemagasin Advodan Nyt, korte film, undersøgelser og lignende. De ting har vi produceret hele tiden, men vi skulle bare gøre det endnu mere under vores content marketing-strategi."
Hero-indholdet
"... er mere unikt content, som gerne skal kunne opnå sit eget liv for eksempel på de sociale medier, fordi folk deler det. Det kan for eksempel være beregnere, som kan hjælpe dig til at se, hvilke juridiske løsninger, der giver mening for dig, længere film, infografikker og lignende."
Advodan bruger søgeordsanalyser til finde ud af, hvad for noget hero-indhold, de skal lave. Dét, som folk søger på; dét skal Advodan lave indhold om, siger Astrid Søes Poulsen.
"Derefter handler det om at putte det i noget spændende tøj, så folk gider at modtage det."
Og det ser ud til, at advokatfirmaet har fundet frem til det rette outfit. Kommunikationschefen er da også begejstret for Advodans arbejde med content marketing.
"Vi har jo længe arbejdet med content. Vi har haft artikler og nyhedsbreve. Det nye er, at vi vil være markedsledende. Kommer der kunder i butikken af det? Ja, er vores korte og sikre svar."
disse indlæg om Content marketing
Der er ingen kommentarer endnu.
Vær den første til at kommentere.